mandag 1. mars 2010

Røykesluttdagen er her.

Jeg, en ikkerøyker!!!


Så skriver vi da 1. mars 2010 og jeg har offisielt sluttet å røyke :-) Foreløpig er det ikke noe problem. Jeg har jo ikke røkt på jobb på 4-5 uker, så det begynner jeg å bli vant til.
Første utfordring blir nok når jeg kommer hjem, men ikke før gubben også er hjemme og han tar fram sine sigaretter.
Jeg har nemlig sørget for at huset er tomt for sigaretter. Da jeg tok den siste i går kveld, gav jeg resten av pakka til gubben. Kan ikke ha slike fristelser liggende og slenge nå.
Jeg har bunkret opp med tyggis og pastiller, strikketøy og gardinstoffer. I tillegg har jeg planer om å gjøre alvor av planene om å flytte ned planter til drivhuset i kveld. Vi rakk aldri så langt i går. Familiebesøk tok det meste av dagen. Da tipper jeg at jeg får tiden til å gå med å plassere og rydde i planter og potter. :-) Fikk klippet ned alle Fuchsene i går kveld. Avklippet skal bli stiklinger, men i første omgang er det plassert i vann, og behørig merket med navn. De skal pottes opp i løpet av uka tenker jeg :-)

Dette skal nok gå bra. Nå må jeg bare passe på vekta, samt sørge for at jeg ikke blir en slik fanatisk ikkerøyker, som ikke tåler sigarettlukt, hverken inne eller ute. I mitt hjem skal de som røyker fortsatt få lov å røyke inne og jeg skal skjære av meg tunga om jeg noen gang kommer med spydigheter til de som røyker, i fht. lukt og ubehag. Så det så!

7 kommentarer:

  1. Folk har ikke vondt av å ta så mye hensyn at de går ut og røyker. Så slipper du den ekle lukta i huset.....

    SvarSlett
  2. Det er vel så men jeg vil IKKE ha det slik, at mine gjester skal måtte stå ute i kulda for å røyke. Foreløpig har jeg jo uansett lukta i huset. Gubben har ingen planer om å slutte, så vidt jeg vet.

    SvarSlett
  3. Gratulerer!
    Vi har en allergiker i husstanden, og har vært nødt til å be folk gå ut og røyke i over tredve år. De siste 10 åra har folk gjort det uten at vi sier noe, det er ganske vanlig også hos de som røyker sjøl, ser det ut til.

    SvarSlett
  4. Selv har jeg aldri røykt, men flere av mine barn har, og etterhvert klart å slutte. Det er tøft, men som de sier selv; Lettere å puste, trivligere, renere og mer penger i lommeboka. Jeg ønsker deg lykke til, og håper det ikke blir altfor tøft for deg. Du har forresten en fin blogg.

    SvarSlett
  5. Lykke til med røykeslutten! :-D
    Jeg har aldri røyt selv, men det gjorde min samboer frem til for 5 år siden. Enig med deg at det ikke er særlig hyggelig å be noen om å la være å røyke inne. Vi har aldri sagt til våre gjester at de ikke får røyke innendørs, men folk går automatisk ut på terrassen. :-)

    SvarSlett
  6. Heldigvis så er det ikke lenger så mange man må BE om å røyke ute, de fleste i dag tar hensyn til helsa til andre folk bare ved å tenke seg om sjøl. Men når det er røykere i huset som røyker inne sjøl, så blir det nok noe annet, ja. ;)

    Lykke til, dette klarer du fint! Starten har vært bra, fortsettelsen blir helt sikkert i samme leia. :)

    SvarSlett
  7. Se det! Så bra, dette klarer du helt sikkert. Det der med å la folk røyke inne vil du nok erfare litt annerledes etterhvert, kanskje. Særlig hvis gubben også bestemmer seg for å slutte (jeg sa nøyaktig det samme da jeg sluttet,men...). Min gubbe sluttet tre år etter meg, og vi ble ganske forskrekka da det gikk opp for oss hvor vondt vi syntes røyk lukter. Du ser sjøl, i alle fall krysser jeg fortsatt alt jeg krysse kan, for at dette skal bli en fortsatt suksess :D

    SvarSlett