fredag 26. mars 2010

Planlegging del 1 - Skrenten

Det ligger fortsatt godt med snø på Knatten, men det smelter og jeg aner ett håp om bedre tider snart. Nå om dagen går mye fritid med i drivhus og planterom, men tankene flyr jo litt hit og dit, mens jeg sår og prikler ;-) Mange planer og prosjekter som jeg slurer etter å komme i gang med.


Skrenten er ett område som må prioriteres i år. Den er veldig synlig for alle som besøker oss og er ikke særlig presentabel slik den framstår nå. Her vokser det, foruten mengder av ugrass, Vårkjærminne, Bergenia, Akeleier, noe Saxifraga og vanlige Bregner. Det blomstrer fint om våren, men utover sommeren og høsten er det ugrasset som regjerer. Nederst, der det er bar jord, plantet jeg en haug med Aurikler i fjor. I tillegg hadde jeg en del Georginer på innsiden, for å få litt høstblomstring også. Problemet med Georginene var at de kvelte Auriklene som stod i framkant. Så her må jeg velge mellom Aurikler eller Georginer.

Skrenten består av mye stor stein, med jord mellom. Nærmest umulig å grave/luke i, så her er det antakelig Roundup som er tingen, før jeg fyller på med litt ny jord og nye planter. Jeg skal spare en del Bergenia og Vårkjærminne, men resten av plantene går nok med i sprøytingen. Siden det er stedvis lite jord og vanskelig å grave her, blir det i hovedsak teppe- og tuedannende planter jeg kommer til å bruke. Et par av bregnene tenkte jeg å la stå. Selv om de breier seg en del er de dekorative. Jeg må imidlertid også få inn noe som blomstrer og er dekorativt også på sensommeren og høsten. Det må vel være noen sentblomstrende stauder som vil kunne klare seg litt skrint og tørt? Evt. noen bladplanter som kan være dekorative hele sesongen?

Kom gjerne med forslag.

2 kommentarer:

  1. Lewisia? Takløk i rødt og grønnt? Sånne Campanula om ser ut som blåklokker? Rosa jordbær?

    SvarSlett
  2. Jeg skulle vært glad om min skrent ser ut som din gjør nå jeg! Den er jo veldig frodig og fargerik. Lekker som den er :-)

    SvarSlett