søndag 28. mars 2010

Liten potte, tar stor plass - En hagegals bekjennelser.

Det ser så lite ut og tar jo nesten ingen plass. Jeg snakker om en potte med jord og nysådde frø. Siden den tar så liten plass, er det jo ikke noe i veien for å så noen sorter til, noen flere små potter som ikke trenger mer enn 10x10 cm. hver. Det er jo så lite frø i hver pose også, så det er like greit å så hele posen med en gang. Bare tull å sitte igjen med halvfulle frøposer. Fortsatt er det god plass på hylla, i vinduskarmen og i staudekassene ute. På nettet bugner det av 1000-vis av fristende frøpakker og det er jo så enkelt å klikke “bestill”, betale med kort og få frøene rett hjem i postkassa. Snart begynner det å fylle seg opp med frøpotter, både her og der.

Så er det bare å vente, i utålmodig spenning, på at det skal vise seg små grønne spirer i pottene. Utålmodig går jeg og løfter forsiktig på plasten, hver eneste dag, og til slutt kommer det grønne spirer Grønne spirer i hopetall. Snart er den lille potta fullstendig dekket av grønt og jeg ser raskt at her må noget gjøres, hvis de små ikke skal kvele hverandre fullstendig. Det var kanskje ikke så lurt å så hele posen på en gang allikevel. Det må PRIKLES og det må skje raskt!!!

Ved første ledige stund er det fram med potter, jordsekk vann og plantebrett. Skal jeg ta de minste pottene kanskje?……. nei, da må jeg bare potte om en gang til før plantene er store nok. Jeg velger 7 cm. potter. Forsiktig lirker jeg småplantene ut av potta og like forsiktig lirker jeg dem fra hverandre og transplanterer dem over i hver sin potte, med ny frisk jord. OBS jeg hadde visst tatt fram for få potter ja. Var det SÅ mange spirer i den lille potta? Jeg kan jo kaste noen……. eller? Nei, jeg kaster ikke spirer, så lenge de er i live. “Priklesyndrom” tror jeg Silja kalte det. Man sår for tett og har IKKE hjerte til å kaste noen av spirene. Ingen “edelkompost” her i gården nei.

arisaemaPlutselig har den ene lille unseelige potta på 10x10 cm. blitt forvandlet til ett hav av potter, som tar opp ett halvt undervanningsbrett på 55x125 cm. 42 nyprikla Arisaema Flavum står og lyser mot meg i det ene hjørnet av drivhuset, mens jeg, lettere fortvilet, ser meg rundt og angrer bittert på at jeg, ett par dager tidligere, tok inn fra snøen 3 kasser fulle av staudefrø, slik at de kanskje spirer litt raskere enn de ville gjort ute. Mulig det hadde vært lurt å la dem stå ute til de spirte av seg selv, når temperaturen tillot det. I tillegg til de 3 kassene står det nemlig også 2 kasser til i drivhuset, sammen med ett par plantebrett. Fulle av frøpotter som ikke trengte stratifisering. Det vil si at jeg har ca. 120 potter med stauder og noen få sommerblomster i drivhuset. Som om ikke det var nok, står vinduskarmen i stua full av jordbærkurver med bl.a. tomat- agurk- og paprikaspirer i anseelige mengder. I kjelleren står det 3 fulle plantebrett med Blodbeger, 70 brugmansiaspirer, 30 hvite og blå Cobaea, 3 brett med Impatiens og ett ukjent antall Brugmansiastiklinger og Fuchsiastiklinger. Vel, gjort er gjort og elg er elg ;-) Nå kan jeg ikke sette dem ut igjen. Ett par sorter har allerede spirt og flere er sikkert i gang under jorden. Jeg har sådd de fleste av frøene, men jeg har ventet med 10-12 sorter Ipomoea….. Kanskje jeg skal spare dem til neste år? Hmmmm, nei de blir nok sådd snart de også. I hvert fall noen av dem. De er jo så fine og fargerike utover sommeren.

Dette er sjebnen når man er uhelbredelig hagegal. Det verste er at jeg heller ikke tar lærdom fra år til år. Til tross for både stort drivhus og stort planterom i kjelleren, er jeg redd mange av pottene med stauder, må vente med å bli priklet til det er frostfritt ute og pottene kan settes rett ut. Men, alt går og det er jo ikke snakk om mange ukene nå, før været er såpass at det går an å flytte noe ut. Her er det bare å være kreativ og bruke hva man har for å lage plass.

drivhushylleRett over påske skal jeg få bestilt 10-12 undervanningsbrett til, og få skrudd opp en høyde til med rammer i det innerste rommet i drivhuset. Har heldigvis det jeg trenger av deler til rammene.Tar jeg med gulvplassen vil jeg da ha 3 høyder a ca. 55x700 cm. der inne, i tillegg til hylleseksjonen, i det store rommet, som har totalt 60x780 cm. hylleplass og det gamle kjøkkenbordet på ca. 80x150. Blir det krise kan jeg jo også sette en del brett på arbeidsbordet, men det håper jeg å slippe. Er ikke så veldig behagelig, for ei halvgammal bestemor, å sitte på gulvet og prikle ;-)

Klager jeg? Nei da, jeg bare innser realiteten i det å være uhelbredelig hagegal og ja, jeg er stolt av det :-)

9 kommentarer:

  1. Hi, hi, hi jeg må si jeg lo godt av innlegget ditt. Kjenner meg så inderlig godt igjen.
    Har prøvd å holde meg i skinnet i år, men hva hjelper det når man ikke orker å kaste frøplanter. Og siden jeg ikke har sådd så mye så kan jeg jo plante litt knoller ikke sant..... Det baller søren meg på seg uansett.

    SvarSlett
  2. Hehe som jeg skulle sagt det selv - kjenner meg veldig godt igjen i alt! I år har jeg satt meg mål om å så mindre enn tidligere år. Foreløpig holder det, men innen jeg er ferdig blir det nok flere enn jeg hadde ment uansett :-)

    Ja og så er det jo som Aud sier, hvis man ikke sår så mye kan man jo f.eks. ha flere sorter Dahlia enn i fjor og for ikke å snakke om flere stiklingplanter ....

    SvarSlett
  3. Det var kjente toner :-) Du har helt sikkert mye større drivhus, men samme problem som de fleste hagegale på denne tida. Må bare le - det skal ikke være enkelt å være hagegal! Ha en god påske!

    SvarSlett
  4. Det lyder kjent ja, sliter med noe av det samme her. Sånn er det å være hagegal, det må en bare leve med ;)God påske!

    SvarSlett
  5. Ho-ho-ho!
    Viste (stolt) frem nyfødte spirer fra div. vinduskarmer til gubben. Han spurte forsiktig om jeg har plass til "alle de nye".

    Han skulle bare visst at jeg såvidt er i gang med såingen...

    SvarSlett
  6. Knegger her jeg sitter. De morsomste historiene er jo som kjent de man kjenner seg igjen i ;o)

    SvarSlett
  7. Regnet med at en del ville kjenne seg igjen her ja ;-) Helt utrolig at man ikke husker fra år til år, hvor trangt det ble og hvor mye det ble å passe på utover våren.

    SvarSlett
  8. Hihi, fornøyelig og herlig lesing Trine! Akkurat sånn er det :) Jeg hadde bestemt meg for å ikke ås noe særlig i år fordi det er fullt i bedene mine, men så har man jo potter og dem har jeg plass til flere av. Så da ble det noen frø i år også :) Og takk for det, dette er jo så givende og morsomt :)

    SvarSlett
  9. Ja, vi forsår oss hvert år, ser det ut til :o) Det begynner forsiktig, men så eskalerer det etterhvert, og jeg har ikke drivhus heller!!!
    Men nå ser det ut til at det blir drivhus på meg likevel!
    Angående for mange spirer, så har jo du muligheten til å selge unna overskuddet? Jeg venter i spenning til du åpner Blomsterknatten :o)

    SvarSlett