mandag 15. mars 2010

Mars – måneden hvor ting virkelig begynner å skje

Selv om vinteren fortsatt har sitt grep om naturen ute, begynner det absolutt å skje ting innendørs i vinduskarmer, planterom og drivhus.

Jeg har satt meg som mål å mer eller mindre tømme frøboksene mine i år. Noe som har vist seg å kunne bli en utfordring. Noen få sorter innså jeg raskt at jeg IKKE kunne så alle frøene av, men langt de fleste frø er nå i jorda. 3 fulle staudekasser står ute i snøen og skal snart få komme inn i drivhuset for driving. 2 andre kasser ble sådd i helga og skal få stå inne og drives, uten kuldebehandling. Det som gjenstår nå er Ipomoea, tomat, agurk, paprika og en del som skal såes direkte ute når våren endelig kommer for fullt.

peonfroEn del frø trenger bløtlegging et døgn eller 3 for å redusere spiretiden. Da er det kjekt å ha mange små glass til formålet. Slik så det ut på kjøkkenbenken for ca. 3 uker siden, da jeg bløtla Peonfrø, Kobaea og Arisaema. Gamle antikke drammeglass og eggeglass duger godt til formålet :-)

 

 

 

drivhusSist helg var årets første virkelige drivhushelg. Jeg har fortsatt ikke fått flyttet skikkelig inn der nede, men mye er på plass og ting begynner å fungere etter hensikten. Jeg trenger fortsatt noe mer hyller, her og der og det gjenstår en del arbeid til sommeren før alle praktiske ting som vann m.m. er på plass. Uansett er drivhuset absolutt i bruk, men jeg har noen provisoriske løsninger denne første våren. Bl.a. har jeg 2 stk. vanntønner a 220 liter til vanning. De tar litt plass, men det fungerer. På litt sikt må jeg få til noe automatisk vanning. Jeg må bare finne et system som fungerer bra, uten å ruinere meg. Hyllene er en industrireol som opprinnelig var 250 cm. høy. Den er tilpasset ved at stolpene ble delt i 2. Dermed ble en reol som opprinnelig var 250 høy og 130 bred til en lavere hylleseksjon på 125x390. Foreløpig har jeg kun montert 2 seksjoner, slik at den er 260 bred. Hyllene er 60 cm. dype og størrelsen passer ypperlig til undervanningsbrettene til Grønt fokus som måler 55x125.

Nå om dagen er temperaturen i drivhuset drøyt 25 grader om dagen, når sola kommer på. Snart blir det såpass varmt der inne på dagtid, at jeg må få på plass lukeåpnerne og lage lufting i bobleplasten som i dag dekker taket. Varmen stiger jo opp, så jeg regner med at det holder å lage noen gode gliper i bobleplasten langs taket.

potterI helgen sådde jeg, som nevnt, en del stauder og sommerblomster, samt priklet ut en del Blodbeger og Asarina. Pottene på bildet inneholder i hovedsak nysådde sommerblomster og nypriklede frøplanter. I brettet nederst til høyre står det også en del Oxalis som jeg har delt.

Jeg observerer at de blodbegerspirene jeg priklet for noen uker siden (som står i kjelleren) faktisk fortsatt er mindre enn de pottene som har stått upriklet fram til nå. Spørsmålet jeg da stiller meg er; Stopper veksten uansett når de blir priklet, eller lønner det seg å la spirene stå trangt i såpottene litt lenger før man prikler? En interessant tanke og jeg skal følge litt med på de nypriklede nå, for å se om de også stopper opp i veksten i noen uker etter prikling, eller om de kommer raskere i vekst, enn de som ble priklet tidlig.

Det blir litt å passe på nå som jeg har både planterommet i kjelleren og drivhuset fulle av planter. Det kan nok tidvis bli en utfordring å passe på alt med vann, men jeg gjør som best jeg kan og håper det er godt nok ;-)

impatiens

Det er foreløpig ikke mye blomster å se, hverken i drivhus eller planterom, men denne Impatiensen har blomstret i noen uker allerede. Her er den “nybarbert” og 5 stiklinger står til roting i kjelleren. Vet ikke hvordan den er å ta stiklinger av, men det er jo verd et forsøk. Stiklingene ser helt OK ut nå etter en drøy uke.

 

 

 

DRIVHUS ER GØY og kan anbefales til alle som har mulighet til det!!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar