torsdag 21. mai 2009

Snille hagevenner er godt å ha

I dag morges sendte jeg avgårde gubben på MC-tur til Tyskland og helgen er som helhet viet hagesyssler i alle former. :) Ett hagebesøk var anmeldt og i påvente av besøk, begynte jeg å legge kantstein langs det utvidede bedet langs oppkjørslen. Fant masse rester av stin, fra murene her, nede ved uthuset. Dette ble kjørt opp i går og lå klart i hauger på plenen. Fikk lagt det grøvste, før "Konkel" kom kjørende, med bilen full av planter @};- MENGDER av Aurikler i alle farger og varianter, Astilber, Akeleier, Heucera og noen Primula. Etter noen hyggelige timer over et par kanner kaffe, skravling og litt hagerusling, var det på tide å ta skjønnhetene i nærmere ettersyn. Tror knapt jeg har sett så mange flotte Aurikler på ett sted noen gang før. :) Mange var ferdig pottet opp, men de fleste lå barrot i poser og måtte få jord på beina litt raskt, for ikke å tørke helt ut. Plantet ut 35 stk. langs den nye steinkanten. Resten har jeg foreløpig pottet opp, i påvente av at jeg skal finne fine plasser til dem. Har forsøkt å nummerere dem og ta bilder av alle, slik at jeg skal ha mulighet til å vite hva som er hva for senere. Rakk ikke å ta bilder av alle, men mange av dem er nå ferdig dokumentert. Må bare få redigert og navngitt bildene korrekt. Jeg tror det ble 110 forskjellige planter. Noen av dem så store at de kunne deles i 2-5 planter hver.


Her er noen eksempler på skjønnhetene. De er i alle varianter og farger, enkle, dobble, mørke, lyse, spettete, med lyse kanter m.m. Ikke navnesorter, men hva gjør vel det. For meg er det lite viktig om de heter Ola eller Kari, bare de er dekorative. Fikk tatt bilde av mange, før sola forsvant. Resten får jeg prøve meg på i morgen, hvis været holder. Blir nok et eget Aurikel album ut av dette tror jeg :)

Tusen tusen takk til "Konkel" for at han så velvillig deler av overskuddet sitt, uten å ville ha det minste tilbake :)

Hadde lurt på en tur til Gartnersenteret i Lier i morgen, kombinert med et besøk hos Amkjærs, for å hente Bouganvilleaen hun har stående til meg. Har ikke helt bestemt meg for hva jeg gjør ennå. Får se an været litt tror jeg. Regner det, kjører jeg en tur. Hvis sola skinner derimot, tror jeg det blir mer planting og steinsetting på meg ;)

5 kommentarer:

  1. Så heldig du er som har fått så nydelige planter fra en fantastisk snill mann :-)
    Den doble lilla var jo helt skjønn!

    SvarSlett
  2. Så heldig du er då, Konkel må være ein svært så generøs mann - først Solfrid og så du :)
    Gled meg til å sjå Aurikkelalbumet ditt. Auriklar er nydelige plantar og eg likar best dei med enkle blomster.
    Held på å bygge meg opp ei samling sjølv, har sådd mange i år nokre har eg prikla og nokre ventar på prikling.
    Det vert spennande å sjå kva fargar det vert etterkvart.
    Lukke til med auriklane dine!
    :)

    SvarSlett
  3. Er det ikke deilig å være gressenke en gang i blant?
    Da kan jeg flytte på så mange planter jeg vil uten å bli spurt hvorfor jeg ikke heller har tenkt å rydde terrassen for alle frøplantene og få dem i bakken.

    SvarSlett
  4. Ja jeg trives godt som gressenke av og til :-) Deilig å ikke behøve ta hensyn til andre enn meg selv. Må tilstå at det fort blir dårlig med mat slike dager, men skitt au, har litt å tære på, så 4 dager med sulteforing overlever jeg glatt ;-)

    SvarSlett
  5. Åå fy søren din heldiggris. itj nå missunnli næi =DD
    Håper du putter inn bilder av lekkenbiskene her da. De er så vakre. havens små juveler må man vel kunne kalle dem.
    Jeg fikk noen av konkel for mange år siden. Har ikke så mange igjen, fikk noen opprinnelig konkel planter tror jeg? Aav HeidiS sist uke, kjempe glad for de. og så kjekke de har flytta fra Frøya og helt hit i en plastpose, knapt nok slappe og blomstrer videre som bare det. Det er plantene sine det. =))
    gressenkehelger er da supert det. Stokoser meg hver gang jeg er mutters hjemme alene jeg. men så er jeg så glad når alle er i hus igjen. Rare kvinnfolket =))

    SvarSlett