mandag 18. mai 2009

Regnfull mandag - godt for nyplantede stauder

Etter de siste ukenes finvær, gjør det godt med litt regn i dag :) Selv om bakken ikke er tørr så veldig langt ned, begynte det å bli skikkelig tørt i jordskorpa og der det er lite jord. Så mye som er nyplantet hos meg, passer det fint med litt vann fra oven. Får bare håpe det stopper før langhelga begynner på torsdag ;) Da skal jeg nemlig være hjemme alene i noen dager. Gjetter at det blir litt haging i løpet av de 4 dagene.

Jeg driver fortsatt og identifiserer ukjente planter i hagen. Hvis akonen har rett, er jeg den heldige eier av en Darmera Peltata, som står skyggefullt, men fullstendig feil i fht. fuktighet. Darmera vil ha konstant fuktighet og kan gjerne vokse med "føttene" i vann. Hos meg står den i en tørr skrent, hvor den konkurrerer med flere store trær om det lille vannet som er. Får se den an litt til om det er mulig å identifisere den litt mer sikkert, før jeg seriøst vurderer en flytting.

Lørdag plantet jeg de fleste plantene fra forrige helgs Gøteborg tur :) Nå har jeg kun igjen noen skygge- og fuktelskende planter, som jeg nok burde ventet litt med å kjøpe. Skygge er ikke noe problem, men det som evt. er av fuktige områder, ligger foreløpig godt gjemt under kvist og kratt. Foreløpig har jeg satt pottene sammen med alle frøpottene i "barnehagen", men jeg er nødt til å få dem i jorda snart. Er redd jeg kommer til å tørke dem ut så lenge de står i de små pottene.

I fjellhagen begynner det å bli riktig så trivelig nå. Gleder meg til alle tuene med planter snart slår ut i full blomst. Mengder av Saxifraga, Takløk, nålephlox, Blåpute og hva det nå måtte være alt som kommer opp der. Tror det kommer til å bli et fargesprakende teppe. Planen her er å utvide med flere planter og fortsette plantingen opp mot toppen, der det i dag er lyng. Mosen på fjellet på venstre side, tror jeg jeg skal skrape/spyle av, slik at jeg får fram rent fjell som en kontrast til alle plantene. Dette er det området vi ser fra terrassen, hvor vi har kveldssola og antakelig kommer til å sitte nye ut over sommeren. Jeg drømmer om et fargehav av lave tuer som kan henge litt ut over kantene og bli en fryd for øyet.

4 kommentarer:

  1. Så fint det er på knatten din. Her er den sikreste måten å få regn på Donald Duck-metoden: sett på vanning eller gå med kanna - og du får regn innen 24t. :D

    SvarSlett
  2. Oj så stilig!! Her er det bare ei røys. Skulle gjerne hatt sånn fjell, heller.

    SvarSlett
  3. Det var fjellhagen sin, tenker jeg!
    Aldeles nydelig!
    Mitt sikreste regnmakertips er å henge ut klesvask, særlig dersom det haster å få den tørr. Eller hvis alt annet svikter: Puss vinduer.

    SvarSlett