fredag 29. mai 2009

Jeg drukner i potter og planer og plantene drukner i hverandre.

Snart helg igjen. Til og med langhelg og værmeldingen sier sommertemperaturer og strålende sol :) Jeg simpelten elsker 3-4 dagers uker med 3-4 dager fri ;) Bare jeg blir rik, skal jeg trappe ned på jobbingen, i hvert fall i perioden april-september hvert år. Dette blir hage-/utehelg for alle penga :)

I går var pakken fra Bjørnar kommet og den ble, naturlig vis, hentet umiddelbart og pakket opp. Hadde ikke fått alt jeg bestilte, men det jeg fikk var friske fine planter, som forhåpentligvis kommer i jorda i løpet av helga. Nå har jeg ikke eksakte navn på hva jeg bestilte og fikk her, men det var bl.a. Acronitum, Oxalis, Impatiens, Primula, Rheum og Meconopsis.

Allerede nå, en drøy måned etter at jeg begynte plantingen i hagen, ser jeg at jeg har plantet for tett, enkelte steder. Den lille dillpeonen fra Oddvar, kommer med en liten, litt deformert blomst, men drukner nesten i en småbladet Hosta, som er blitt veldig mye større enn jeg trodde den skulle bli. Det samme med et par Riddersporer. De kommer tittende opp mellom bladverket på den samme Hostaen. Et annet sted måtte jeg flytte et par små Iris, som stod fullstendig i skyggen av en Skogsjegg (tror jeg det er).
Pakket opp knollene av Darmera, som jeg fikk av Torunn. 3 digre, flotte knoller, med flere skudd på hver. Den ene satte jeg i Hostabedet sammen med de øvrige storbladete plantene. Antakelig litt for tørt der, men iflg. Torunn kan den klare en del tørrere en "boka" sier. De 2 andre må jeg tygge litt på, før jeg plasserer endelig.

Håper å få plass til, i hvert fall, den ene i forbindelse med dammen i fjellhagen.
Håper å få i gang høytrykkspyleren igjen i helga, slik at jeg kan få spylt ferdig i fjellhagen og fortsatt arbeidet med dam og bekk.

Bortsett fra arbeidet med fjellhagen står det på programmet framover:
* Kantklippe langs oppkjørselen. Her begynner det å ligne en tunell både på kantene og oppover i "taket". Tror gubben tar denne biten :)
* Potte om og plassere noen flere Brugmansia og Fuchsia.
* Begynne på utvidelse av bed langs "skrenten".
* Få flest mulig planter i bakken, av de som kom i posten i går og ikke minst alle plantene fra Konkel.
*Dele/tynne en del eksisterende planter, som er for store og har godt av litt deling.
*Luke litt her og der og potte opp en del frøplanter som titter opp i bedene.

Med andre ord. Ingen fare for å bli arbeidsledig med det første ;) Etterhvert som jeg går gjennom lista dukker det helt sikkert opp flere oppgaver og idèer som tar tid å gjennomføre.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar