søndag 24. mai 2009

Renovert fjellhage - dette blir bra

I går skinte sola fra mer eller mindre skyfri himmel og etter en kaffekopp og sjekking hav Hagegal og nyheter, ruslet jeg ut i finværet. Spyling av fjellet i fjellhagen stod på dagens program. Slangen, høytrykkspyleren og skjøteledningen lå allerede klar til bruk og de største mosedottene hadde jeg skrapet av et par dager tidligere :)

Slik så det ut før jeg begynte på prosjektet.


Dette er i går morges, før jeg begynte å spyle. Mye av mosen er fjernet, men fortsatt rufsete.


Etter noen timer med høytrykkspyler så fjellet slik ut. Se hvor fin kontrast det blir mellom planter og fjell, når fjellet er rensket :) Ikke helt ferdig ennå da, men jeg måtte ta bildet mens det var sol på området. Hvordan jeg så ut, er et annet kapittel =)) Tror ikke jeg har vært så møkkete siden jeg gikk i barnehagen. Søle fra hårrota til tærne. De sier at friske unger ER møkkete, men jeg tror jammen meg at møtkkete hagegale er lykkelige også ;)


Som vanlig når jeg starter på et prosjekt, har det lett for å utvikle seg. Mens jeg drev å spylte begynte jeg å legge merke til hvordan vannet rant nedover fjellet. En liten tanke begynte å ta form i mitt hode og den var ikke råd å bli kvitt igjen ;) Før jeg visste ordet av det var jeg i full gang med å flytte store plantetuer og renske fjellet under, for å se hvor/hvordan vannet fra slangen rant. Dette ser lovende ut :) Endelig ser jeg en mulighet til å få brukt vannkrukka jeg kjøpte for mange år siden, til det formålet den opprinnelig var tenkt.

Kan dere se hva jeg tenker?


I nedkant, der vannet kommer ned er det pr. i dag gressbakke. Før jeg gav meg i går hadde jeg så smått begynt å fjerne torv og røtter. Her må jeg nok til med litt duk/støping for å få til en liten pytt hvor jeg kan ha pumpe m.m. Slangen fra pytten til krukka kan jeg få gjemt under torva, slik at den blir nærmest usynlig. Målet er å gjøre minst mulig kunstige inngrep, slik at det ser mest mulig naturlig ut, men det avhenger litt av hvordan fjellet ser ut under torva.

Jeg har en tendens til å jobbe med sola når jeg holder på ute. Så i dag er planen å starte med å gjøre ferdig steinkanten jeg begynte på på torsdag og plante Aurikler den siste biten, før jeg fortsetter på prosjektet i fjellhagen. Her er det nemlig ikke sol før litt utpå dagen. :)

Nei nå må jeg komme meg ut. Det kribler i kroppen etter å komme i gang :) Ha en fin dag.

5 kommentarer:

  1. Ååå...SÅ fint fjell! Heldige du :) Først tenkte jeg det var dumt å fjerne den fine mosen, men du verden så flott det ble! Som du skriver blir kontrastene mellom fjell og planter tydelig, og plantene OG fjellet kommer mer til sin rett. Vakkert! Og med litt rennende vann kommer det til å bli kjempekoselig der. For en nydelig plett i haven din dette er :)

    SvarSlett
  2. den arbeidsinnsatsen ser ut til å ha gitt super resultater. hva gjør det at man blir litt møkkete da? så kul med vann. tenker det blir godt å sitte på berget i solen i sommer og beundre resultatet.

    SvarSlett
  3. Haha, det med å være møkkete fra topp til nå vet jeg også alt om. Jeg gjorde nemlig samme øvelse med steinbedet her i fjor.

    Men det blir jo kjempefint når bare jobben er gjort. Absolutt verdt innsatsen. Gleder meg til å se hvordan bedet utvikler seg etterhvert :-)

    SvarSlett
  4. Det skulle selvfølgelig være "fra topp til tå"

    SvarSlett
  5. Vi har mye fjell på tomten, men dessverre intet like stort som ditt.
    Dette ble veldig fint!
    Lurer på hvordan vann-ideen utviklet seg (kom hit via google: fjerne mose i hagen fjell) :)

    SvarSlett