fredag 15. mai 2009

Snart helg - igjen

Du som ukene flyr. Synes ikke jeg mer enn så vidt har kommet hjem fra Gøteborg og nå er det jammen meg helg igjen :)

I ettermiddag/kveld har jeg lovet gubben pizza i Helgeroa, hvis han tar meg med på MC-tur. Ikke at han trenger noen "gulerot" for å ta meg med på tur, men da slipper jeg samtidig å lage middag i dag ;) Deilig med en kveldstur av og til når været er som nå :)

Lørdag skal det hages litt igjen, til en forandring ;) Blir antakelig en like ustrukturert hagedag som de fleste andre hageøktene mine for tiden.
Begynner med å potte om noen Brugmansia. Bærer dem på plass og der finner jeg på noe annet å gjøre en stund. Luker litt i staudene, klipper ned litt vissen lyng og planter noen nye planter. Tilbake til Brugmansiaene, hvor jeg potter om et par til. Ny runde med plassering og plutselig står jeg utenfor tomta og drømmer meg bort i det som, i mine øyne, er et perfekt område for en flott dam. Selvfølgelig utenfor vår tomtegrense :( HMMM, den hekken bør visst klippes litt. Fram med saksa, klippe, klippe. Den primulaen burde vært flyttet stakkars. Den drukner i Vinterglans. Hvor gjorde jeg av plantespaden tro? Lete, lete...... Nei, den er visst borte, igjen. Tilbake til pottingen. Aha, der var plantespaden, oppi sekken med kukompost. Godt jeg ikke druknet den i bunnen av den største potta ;) OBS, der er det visst noen som trenger litt vann. Fram med hageslangen, vanne, vanne. Søren der veltet den store engletrompeten, som jeg ikke hadde pottet ferdig, 2 skudd knekt rett av :(Kaffepause tenker jeg :) Fyller koppen, tenner en røyk og synker ned i stolen :) 2 slurker kaffe og en halv sigarett senere, ser jeg noe uidentifisert litt lenger ned i hagen. Ned for å sjekke. Hurra, det kommer blomst på de lave Irisene jeg fikk av Vidar for et par år siden :) Ugrass her også ja, luke, luke. Hvor er bikkja? ZEIKO!!! ok, der er han. Ligger og ruller på plenen med en pinne han fant i skauen i stad :) IIIIK en Iberia!!! Hvor er saksa nå da? Den ligger igjen oppe ved hekken. OK da får jeg bruke fingrene. Godt jeg har hansker ;) Nå er den død. Er det flere her tro.... saumfarer planter og gress, men nei, ingen flere å se heldigvis :) Lurer på hva det er som spirer der? Kjenner ikke igjen de bladene. Må ta bilde, inn og hente kamera. Oi, kaffekoppen ja. :) ÆSJ, den var pisselunka og slett ikke god. :( Setter på ny, samtidig som jeg henter kamera, springer innom do, fyller opp vannskåla til pus og setter over en vaskemaskin. Ut igjen, bevæpnet med kamera og PC. Knipse, knipse :) Se så, der var kaffen ferdig. Synker ned med nykokt kaffe og PC'n i fanget.
Hagegal er det eneste som kan fange oppmerksomheten lenge nok, til at jeg rekker å både drikke opp kaffen og røyke opp røyken, uten å virre rund på tomta ;)
Hvilken plante var det jeg skulle flytte igjen???

GOD HELG alle sammen :)

4 kommentarer:

  1. Våren er en forskrekkelig tid hvor alt skulle vært gjort på en gang nå...

    Uten saks beveger jeg meg ikke i hagen, det kunne være en snegle.

    En fin helg ønskes deg!

    SvarSlett
  2. Ha-ha-ha :-D Glimrende skildring av "En typisk dag i hagen". Spaden og saksa er alltid et annet sted. Og bikkja. Hvor?? Og hver gang jeg går for å lete, begynner jeg å luke eller vanne eller klippe. Og glemmer kaffekoppen eller kamera eller hva det nå var.

    Egentlig veldig trivelig og avkoblende å vase rundt sånn...

    SvarSlett
  3. Det er deilig avkoblende å "vase" rundt på den måten hele dagen. JEg er spesiellt glad for at jeg nå, i den nye hagen, kan kjefte på meg selv og prate med plantene, uten at naboene tror jeg er spik spenna gal. Her er det ingen som hverken ser eller hører meg.
    Selv om man bruker en del tid på å lete og å surre, får man faktisk gjort en god del fornuftig, selv om det blir spredt rundt i hele hagen og kanskje ikke synes så godt, som hvis man hadde klart å konsentrere seg om ett sted av gangen.

    SvarSlett
  4. hahaaaaaaaa=DDD

    Been there done that. Tror jeg skrv no sånt en gang jeg også. At kaffen blir pisselunken til stadighet er i allefall opplest og ved tatt og for å ikke snakke om at man kan gå meg i fotsporene i løpet av en dag, bare å se hvor man finner gjenglemt verktøy eller halvtomme kaffekrus det. ;)

    SvarSlett