onsdag 27. mai 2009

Frøspredning - at jeg aldri lærer

Siden før helga har lufta vært fylt av "snø". Hvite fjon som har lagt seg over alt, spesiellt på planter og bar, fuktig jord. Kom til at det er Selja som har spredd frøene sine. Dette begynte på torsdag og allerede nå er alle potter, krukker og bed stapp fulle av bitte små, grønne spirer. Ikke så farlig i de store krukkene. Der er det lett å ruske litt opp i det øverste jordlaget. Men frøpottene mine da...... :( Jeg har som vanlig ikke giddet å dekke dem med fiberduk. Nå får jeg garantert spiring i absolutt alle pottene, men ikke akkurat av det jeg har sådd i dem. Kan bli en tålmodighetsprøve å sortere ut hva som er staudespirer og hva som er seljespirer i alle småpottene.

Huset var også fylt med disse hvite fjonene, så regnværet i går kveld kom som bestillt. ;) Da ble det en påkrevet, rydding og vasking innendørs, i steden for haging. Støvsugeren, som til vanlig er fylt med sorte hybelkaniner etter bikkja, fikk da et godt tilskudd av hvite hybelkaniner. Håper det verste er over nå, men nå er det vel løvetanna sin tur. Ser at den står med blomsterhoder, som nok snart slipper sine hvite frø.

Arbeidet med fjellhagen og dammen har stoppet litt opp. Bare det blir litt stabilt fint vær noen dager nå, skal jeg ut med roundup og sprøyte grassbakken langs dammen. Der skal vi heve terrenget litt og legge en grusgang i steden for grass. Har lyst på elvegrus, som jeg tror ville blitt lekkert sammen med fjell, vann og planter, men elvegrus er jo ikke spesiellt stabilt, eller godt å gå på, så det er mulig vi velger noe annet. Tenkte oss bort til Sundland på lørdag, for å se på litt alternativer. Selv om det praktisk ikke blir gjort noe, er det ikke fritt for at hodet jobber med planene ;)

1 kommentar:

  1. Selv om de har en lei tendens til å være mange er de ikke så vanskelig å håndtere, da er det verre med løvetann og engsyre. Og mose...

    SvarSlett