mandag 11. mai 2009

Helg i hagegalskapens tegn

Det er ingen latmannsaktivitet å være hagegal ;) Fra Silja og jeg ankom Gøteborg fredag ettermiddag og fram til vi satte oss i bilen igjen tidlig søndag ettermiddag, hadde vi knapt nok rumpa nedpå, annet enn når vi sov. Etter innsjekk på hotellet, bil og baggasje trygt plassert, bar det ivei til Liseberg og hagemesse :) Hotellet lå ikke så nærme som vi trodde. Så det var en rask spasertur på 15-20 minutter.

Vi rakk ikke mer enn innenfor porten på Liseberg før Silja fikk pustebesvær. Der kom folk bærende på poser med blomstrende Trillium og andre skjønnheter. Planen om å bruke fredagen til å kikke litt og vente med handlingen til lørdag, var glemt i samme øyeblikk. Før vi hadde passert de 8-10 første bodene, hadde vi 2-3 poser hver i hendene. "Gerberianska" og "Björkåsmosse Perennodling" var absolutt de som hadde mest spennende planter. Hvor skulle dette ende? Heldigvis var det ikke like mye spennende i alle bodene, så handlefrekvensen dempet seg av seg selv. Ingen vits i å kjøpe masse stauder som er enkle å få tak i på etthvert hagesenter hjemme, eller ordinære sommerblomster. Her ble plassen prioritert til de litt mer spesielle plantene.
Messa stengte kl. 19.00, så da var det tid for pizza og øl. Da hadde vi knapt nok fått i oss vått eller tørt siden frokosten på ferga i 11-tiden.
Etter maten rakk vi en rusletur i parken, før det ble for mørkt. Masse fine beplantninger av både løk, sommerblomster og stauder :) Vel tilbake på hotellet, pyntet vi bordet med Trillium Smirnoff som jeg fikk av en av guttene på Gerberianska.
Trilliumen fikk vann, mens vi drakk opp det orginale innholdet i boksene ;)
Ramlet i seng før midnatt. Stuptrøtte etter en lang dag og i visshet om at lørdagen sannsynligvis ville bli enda mer aktiv.

Lørdag sparte vi beina litt og tok trikken til Liseberg. Var i parken ca. 10.30. Litt surt og blåsende, men helt OK vær å rusle rundt i :) Utpå formiddagen så jeg at det begynte å dra seg til med svarte skyer. Vi trakk under tak og fikk "fanget" litt øl og rødvin, mens regnet sprutet ned utenfor markisene. Når vi var ferdige med "røyke-/drikkepausen" skinte sola igjen :) Litt mer snusing, før vi kastet oss på trikken, tilbake til hotellet. Raskt innom og satte fra oss posene, før vi fant en ny trikk, som førte oss til Botaniska Trädgården :) Jeg visste at vi nå hadde knapt med tid. Parken er enorm og det var allerede tidlig ettermiddag innen vi gikk inn porten. Planen var å vente med planteutsalget til senere, men en usynlig magnet trakk oss mot plantebordene. Her også stod fristelsene i kø :) og mange planter var det bare få eksemplarer av. Løsningen ble at vi handlet og fikk lov å sette posene bak disken til senere. Så begynte neste maraton. SÅ mye flott å se på, både utendørs og i veksthusene. Har tatt masse bilder av sikleplanter og ønskelistene har nok vokst betraktelig, selv om vi kan stryke noen av lista etter helgens shopping ;) Etterhvert begynte vi å forstå at tiden ble knapp. Vi hadde ikke spist siden frokost og ble enige om at vi måtte bevilge oss en liten pause i restauranten, med litt å spise og drikke. Et rundstykke med ost og skinke ble lunsjen, da var klokka 18.00. Butikken stengte kl. 19.00. Så etter litt mat og en runde i området rundt restauranten, måtte vi beinfly ned til butikken for å hente posene. Rakk det så vidt før de stengte. Resten av parken ble beskuet med armene fulle av planteposer. Litt tungt, men vi klarte det også. 21.30 var vi tilbake på hotellet. Sårbeinte, med lange armer og slitne stemmebånd ;) En raskt oppfrisking av fasade og antrekk og vi rakk så vidt middag i restauranten før de stengte for kvelden. Avsluttet med kaffe og Baileys på rommet :) Selv om vi var slitne etter en lang dag, ble jammen med klokka 02.00 før vi krøyp under dyna.

Søndag var det tid for avreise, men vi rakk 2-3 timer i Trädgårdsforeningens park, som lå like ved hotellet, før vi måtte vende nesa nordover igjen. Parken var flott, men vi var nok begge litt mettet etter lørdagen og det skulle jo noe til å matche alt det flotte vi hadde set i botaniske. Heldigvis var det ikke noe planteutsalg i denne parken. Kun en enslig helleborus som stod i ei kasse og den lot vi stå ;)

Hjemreisen gikk smertefritt. Det var mye enklere å finne UT av Göteborg enn det var å finne hotellet når vi kom på fredag ;) En del sjø på ferga hjemmover og Silja var nok litt redusert en periode, men vi kom oss hjem, uten at noen ble seriøst sjøsyke.

Konklusjonen er, en kjempeflott tur i godt selskap. :)Hagegale helger er slankende. ;)Vekta viste -1,5 kg. i morges.

Nå gjenstår å rydde i 3-400 bilder og ikke minst, finne plass til alle plantene som var med hjem. Har vel egentlig ikke egnede plasser for alle, men jeg får improvisere litt, fram til jeg kommer i gang med woodland og grusbed.
Det er også en del planter som skal Googles i håp om at det finnes frø å få tak i der ute i den store verden. Iris, Allium m.m. som var utrolig flotte og som vi ikke har sett noe annet sted tidligere.