mandag 14. juni 2010

Noen skatter som blomstrer nå.

Selv om været fortsatt er begredelig, er det en trøst når noen av hagens skatter, blomstrer for første gang :-) I dag hadde både Cypripedium Reginae og en Magnolia jeg kjøpte som frøplante på et vårtreff for noen år siden, åpnet blomstene. 2 blomster på hver av dem :-)

magnolia_sieboldii cypripedium_reginae

Jeg har for lengst mistet lappen på Magnoliaen. Etter 2 flyttinger, er det vel ikke annet å vente. Blomsten ligner mistenkelig på en M.Sieboldii, men jeg trodde faktisk ikke det var den. Det jeg husker at selgeren og Jonny sa, var at den skulle være av de mest herdige magnoliaene som finnes. Fram til noen evt. sier noe annet sier jeg at det er M.Sieboldii ;-)

Cypripediumen kjøpte jeg på Liseberg i fjor våres. Ett flott minne fra en flott helg sammen med Silja. Den kommer med 2 blomsterskudd i år + ett mindre skudd, uten blomst. Kanskje får jeg 3 blomster til neste år :-)

En annen skatt, som har blomstret godt i år er Rhododendron Luteum. Den fikk jeg som liten frøplante fra Svein Erik for noen år siden. Gubben og jeg var hos Britt Åse og hentet en haug med små Rhododendron for 3-4 år siden. Alle fra Svein Eriks gavmilde utdeling av sitt overskudd. Flere av plantene lever ennå, til tross for at de har vært med på flyttelasset. Denne er vel den eneste som har blomstret så langt. Nydelige sitrongule blomster, som lyser godt opp i bedet.

rhrododendron_lutheum paeonia_tenuifolia

Paeonia Tenuifolia, eller dillpeonen, stammer fra et bytte jeg gjorde med Oddvar for 2-3 år siden. Den hadde en liten, forkløplet blomst i fjor. Først stod den i kasse i fjor vinter. Ble så plantet her, for så å bli flyttet igjen utpå sommeren, fordi den ble kvalt på første plassen. Til tross for dette kom den i år med en perfekt blomst.

Geranium Himalayense Plenum, fikk jeg av Sigrid, da vi var innom på en kaffekopp, etter at vi hadde hentet drivhuset mitt i fjor våres. Jeg må tilstå at jeg ikke satte meg veldig inn i hvordan de forskjellige Geraniumene jeg fikk, skulle se ut. Overraskelsen ble derfor stor da jeg fant denne lekre blomsten i staudebedet for noen dager siden. Min første fylte Geranium :-)

geranium_himalayense_plenum meconopsis_punicea

Meconopsis Punicea stammer fra forumstreffet i Egersund. Jeg mistenker at dette er en “Magnarplante”, men jeg er slett ikke sikker. Jeg er i hvert fall glad jeg fikk rasket den til meg ;-) 2-3 nye knopper er på vei. Jeg tror det var denne som var vist i innslaget på Grønn glede, fra botanisk hage i Tromsø. Der kalte de den “Silkevalmue”.

Darmera Peltata fikk jeg av Torunn i fjor. Hun kom på besøk med 3 store knoller i fjor sommer. 1 er plassert i Hostabedet, antakelig alt for tørt, men den lever. De 2 andre står i “ventebedet”, i påvente av at jeg skal bli ferdig med dammen og sumpområdet. Til tross for litt dårlig stell, belønnet den ene meg med en vakker blomsterstilk tidligere i våres.

darmera_peltata lewisia_orange

Lewisiaen har ingen spesiell historie. Den ble kjøpt på et lokalt hagesenter i fjor og plassert i en fjellsprekk i fjellhagen. Den overdådige blomstringen, kombinert med strålene fra kveldssola gir meg en deilig sommerfølelse.

Jeg synes det er morsomt med planter som har en historie, som jeg har fått eller byttet til meg fra hagevenner, rundt om i det ganske land. Det begynner å bli mange slike planter i hagen min etterhvert. Noen har jeg glemt hvor kom fra, mens andre for alltid vil være et minne om en person, eller en hendelse i forbindelse meg hagegalskapen. En stor takk til alle snille og hyggelige hagevenner, som deler av sitt overskudd og er kilde til lærdom og inspirasjon. For en ting er helt sikkert; Jeg har fortsatt masse igjen å lære :-)

5 kommentarer:

  1. Nydelige plantar og når dei har ei historie knytta til seg er det ekstra kjekt. Eg og har dillpeon frå bytte med Oddvar som står med sin furste knopp no som eg er spent på. Det går ei tid enno før den kjem i blomst.

    SvarSlett
  2. Det er artig med sånne planter som en forbinder med venner. Hyggelig hver gang de blomstrer.
    Den magnoliaen er meget lik min sieboldii, så jeg tror nok at det er den du har.

    SvarSlett
  3. Skjønner godt at du sier at det er skatter som blomstrer ja. Her var det masse nydelig. Magnolia har jeg hatt lyst på lenge, men jeg vet ikke helt hvor jeg skal plassere den (og så vet jeg ikke helt om den overlever her heller).

    SvarSlett
  4. Så flott med historier bak plantene. Du ga meg et tips der :-)
    Magnolia stå på ønskelista til neste år..... eller senere i sommer.
    Flotte bilder du tar.

    SvarSlett
  5. A 'Blue Eyes' var litt av en skjønnhet. Det kan være vanskelig å holde styr på hvor disse anemonene står når høsten nermer seg -
    Jeg fant på PC-en at jeg hadde kjøpt røtter av 'Robinsoniana' i England et år. Plantested var beskrevet - da jeg lette fant jeg 3 blad under og i kanten av en tue med Klosterklokker. Håper å få skilt dem igjen senere på sommeren. Struktue her? Langt ifra.

    SvarSlett