onsdag 2. juni 2010

Chiastophyllum oppositifolium - ny overraskelse i hagen.

Jeg trodde jeg hadde funnet og i stor grad identifisert, alle plantene i hagen på Knatten i fjor, men det ser faktisk ut til at det fortsatt finnes overraskelser i kriker og kroker.



I går gikk jeg på den nedre delen av Skrenten, med krum hals. Her ble det ikke ryddet i fjor og antakelig heller ikke foregående år. Området var fullstendig overgrodd av brennesle, bringebærkratt, gravmyrt og andre mer eller mindre uvelkomne vekster, viklet inn i gamle greiner og vissent løv. Etterhvert som jeg jobbet meg oppover og bortover, dukket det opp noen tuer med noe som ikke var ugras. På ei fjellhylle i fullstendig skygge stod det flere tuer med dette:


Jeg trodde det var en Saxifraga av noe slag, men etter å ha spurt på Hagegal, fikk jeg tips om at det kunne være Chiastophyllum oppositifolium - Korssmørblad. En plante jeg aldri har hørt om eller sett tidligere.

Jeg er normalt ikke så glad i gule blomster, men på denne hylla er det nok begrenset hva som vil kunne klare seg. Minimalt med sol (egentlig ingenting tror jeg) og lite jord, gjør neppe dette til det enkleste stedet i hagen. Nå gleder jeg meg til å se den i blomst. I fjor må den ha blomstret nede i alt ugrasset, slik at jeg ikke så den.

Her er link til bilder av planten i blomst

3 kommentarer:

  1. Ja den kan du glede deg til. Grasiøse og nydelige blomster. :-). Hos meg har den vært noe kortlivet, dessverre...

    SvarSlett
  2. Chiastophyllum er ein utruleg flott plante. Den vart sikkert ein favoritt. Klarar seg med eit minimum av jord også.

    SvarSlett
  3. For en jobb du har gjort langs oppkjørselen! Det blir sikkert veldig lekkert med et hostabed på den måten!! Kanskje jeg stjeler litt av ideen din ;-)
    Ha en fortsatt riktig fin dag.
    Mvh
    Stein

    SvarSlett