tirsdag 28. juni 2011

Ser ikke ut som det bor hagefolk her nei

Jeg går og grubler på hva jeg skal gjøre langs veien her på Knatten. Rundt huset blomstrer det snart i hver krok. Det er rimelig ryddig, om enn ikke ferdig (håper da aldri det blir ferdig) og tankene beveger seg da stadig lenger ut mot kantene av eiendommen. Jeg blir nesten flau hver gang jeg kjører forbi og ser hvordan det ser ut ned mot veien. Trær og greiner ligger strødd etter vårens "rydding" som aldri kom lenger enn til at ting ble skåret ned, uten å bli fjernet. Geitrams, bringebær, brennesle og gras sloss om plassen og det er absolutt ingenting som tyder på at det bor hagefolk her. Dette er ikke akkurat et område jeg fotograferer noe større, men et søk på Google viste at googlebilen nok har vært forbi hos oss også. Dermed gikk det greit å få hentet ut et par bilder, ikke så gode i fargene, men de gir da ett inntrykk. Hvem skulle tro at det bare noen meter innenfor og over dette, skjuler seg en blomstrende hage, med flere hundre forskjellige stauder, busker og roser ;-)

Området jeg tenker på er dette. Retningen er nordvest. Mye ettermiddags- og kveldssol i sommersesongen, men ikke en liten solstråle engang vinterstid. Rett før svingen er det et fjellparti, hvor jeg planlegger fjellhageplanter. Tørketålende, teppedannende stauder, som kan få bre seg akkurat som de vil.
Lemmen over grøfta er snarveien til postkassa, som ligger på andre siden av veien. Her er det greit med en sti opp til huset, selv om vi ikke bruker denne veien så ofte.
En god del av de små trærne er felt, så det er ikke like tett kratt her nå, som da bildene ble tatt.

Bilde nr. 2 er tatt fra andre siden. Sør blir vel omtrent rett fram her. Ved innkjøringen er det i dag en liten, dårlig vedlikeholdt grusplass for parkering. Denne planlegger vi å ruste opp, planere og gruse opp, slik at det blir grei parkering for 2-4 biler, ved behov. Søppelkassene står rett i nedkant av det første treet. Her er det også litt fjell som jeg tenker å plante til med fargerike tepper av stauder. Til høyre, litt ovenfor de første trærne i bakken, ligger området hvor det planlagte woodlandet kommer. Nederst langs grøfta er det nok ganske mye sol om sommeren, men tørt og antakelig skrint.

Jeg har vært innom flere alternative løsninger for denne veikanten med nærliggende områder. Første tanke var en hekk av nyperoser i framkant. Kunne blitt lekkert, men samtidig ville jeg da antakelig måttet klippe rosene helt ned hver vår, fordi de blir ødelagt av brøytingen om vinteren. Idè forkastet. Av samme grunn forkastet jeg også tanken på en eller annen form for hekk. Her må jeg, i hovedsak, ha planter som visner ned om høsten, slik at de ikke tar skade av snø fra brøytebilen.

Da gjenstår vel egentlig bare stauder og/eller sommerblomster. Sommerblomster blir i utgangspunktet for arbeidskrevende, bortsett fra evt. ett-åringer som sår seg selv fra år til år. Dette må nemlig bli et tilnærmet vedlikeholdsfritt område. Jeg kan ikke springe langs veien her og luke flere ganger i løpet av sommeren.

Jeg, som for noen få år siden ikke likte Hosta, var faktisk innom dette som et alternativ her. Slo det fra meg igjen da jeg nå synes det begynner å bli nok Hosta rundt forbi.

Etterhvert som jeg har grublet, har jeg kommet fram til at jeg vil prøve meg på en kombinasjon av stauder og markblomster, kanskje med innslag av nevnte ett-åringer, som sammen kan skape et litt villt, fargerikt og blomstrende inntrykk. Jeg studerer veikanter i området og ser at disse domineres av prestekrager, blåveis og en plante jeg ikke kjenner navnet på. Minner litt om skogskjegg, i form og farge, men er vesentlig mindre av vekst. Jeg vil satse på farger i hvit, rosa, lilla og blått.

Planter jeg foreløpig har på "tenkelista". De som er uthevet har jeg fra før av.
Geranium Sanguineum, mørk rosa, ca. 40 cm.
Campanula persicifolia, blå og/eller hvit, 50-60 cm.
Digitalis Purpurea, hvitt og rosatoner, 80-100 cm.
Geranium macrorrhizum, blekrosa, 40 cm.
Papaver somniferum, ettårig 50 cm.
Leucanthemum, Prestekrage 60-80 cm.
Andre Geranium som egner seg, som bunndekkere??
Angelica, Kvann.
Echinops, Kuletistel 50-70 cm.
Astilber i div farger 40-60 cm.
Diverse prydgress
Hurdalsrose og evt. andre litt store buskroser, som kan fylle ut i bakkant.

Kom gjerne med forslag til andre planter som kan egne seg i denne sammenhengen. Det er sikkert mange jeg ikke kjenner, eller husker på.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar