torsdag 21. juli 2011

VOldsom Hostablomstring i år

Ikke vet jeg, om det er det fuktige været, gjødslingen i våres, eller om det er andre årsaker til at Hostaene mine blomstrer vesentlig bedre i år enn foregående år. De to foregående årene har det vært et par-tre blomsterstengler på hver plante, men i år har mange av plantene tatt fullstendig av med blomstringen. Jeg ser at mange av plantene nok ville hatt godt av en deling snart. Får nok se på det til høsten, eller neste vår. Hvis jeg er flink i år og husker å merke hver tue med navn, vil det jo være vesentlig enklere til våren igjen, å vite hva som er hva og hva som egner seg hvor.










Selv nedover langs veikanten, hvor jeg plantet i fjor sommer, er det god vekst og blomstring på plantene. Nå, som jeg har klippet ned en del kratt i grøfta, ser det jo faktisk ganske skapelig ut nedover veien :-)














Denne lekre saken fikk jeg av Ståle i fjor sommer. Da furtet den litt, etter å ha blitt delt og flyttet, men i år viser den seg fram i all sin prakt. En virkelig skjønnhet med sine høye aks, fulle av små blomster. Jeg fikk ikke med meg noe navn, så hvis noen kan hjelpe meg med det, ville jeg vært takknemlig. Bladverket er litt likt på Skogskjeggen, som står ved siden av.








Siden jeg har hanglet med en seiglivet forkjølelse i flere uker nå, har det ikke skjedd så veldig mye nytt på hagefronten. Litt luking, rydding og småpusling er alt jeg har orket å gjøre. Det er ikke SÅ behagelig og stå med rompa i været når hudet sprenger og snørra renner :-(

Drivhushagen er under renovering. Her var nemlig ugrasset i ferd med å ta helt over. Nå er 11 pallekarmer stappfulle med staudepotter. De fleste selvsådde + noen fra Darwinimporten. Håper det kommer mange kjøpelystne 14. august, slik at jeg får redusert beholdningen litt.
I går begynte jeg å legge ut duk mellom karmene og kjøre på grus. Utrolig så mye mer renslig og ryddig set ser ut med en gang en får på grus. Bilder kommer i et senere innlegg, bare jeg blir litt mer ferdig.

Regner med at denne ryddesjauen også vil hjelpe på snegleskadene i pallekarmene. Alt ugrasset var jo et eldorado for sneglene å gjemme seg i. Når kvelden kom, snek de seg ubemerket opp i karmene, hvor de har mesket seg på både frøplanter og større planter. Jeg VET at jeg hadde spiring på en del Hepatica- og Helleborusfrø, men nå har jeg kun 2 små spirer igjen i en av ca. 20 potter med Hepatica :-( Jeg planlegger et nytt "babybed" et annet sted, hvor jeg kan sette frøpottene mine. Nå håper jeg at jeg endelig har lært (the hard way) og sørger for å dekke karmen(e) med fiberduk, slik at ikke sneglene så lett kommer til. Hvis jeg legger fiberduk over og setter en stor strikk, stramt rundt, bør det vel kunne holde beistene litt unna. Dette vil jo også beskytte mot frøugrass, som farer rundt i lufta om våren og lurer meg til å tro at jeg har spiring på spennende sorter.

Endelig har vi en helg helt uten planer av noe slag, men værgudene ser ikke ut til å være på vår side denne gangen. YR meder opptil 100 mm. regn de nærmeste 3 dagene, så helgen blir vel å tilbringe hovedsakelig innendørs. Mulig jeg bevilger meg noen timer i drivhuset, for å rydde og gjøre klart til å ta ut takplatene, om litt. De skal nemlig "limes" med trans-tec, slik at vi får tettet litt bedre og slipper plater som detter ned når snøen kommer.

4 kommentarer:

  1. Fantastisk frodige Hosta, og blomstene er jo nydelige! Jeg klipper de ikke av =)
    Duk og grus gjør seg defintivt mye bedre, og kanskje trives ikke sneglene på grusen! Her er det ikke Iberia som jeg har sett, men derimot hjort, som sikkert snart setter kursen mot hagene våre =(
    God bedring!

    SvarSlett
  2. Kan det hende at det er klaseormedrue du har? Actaea ramosa, evt. A. rasemosa. Den har nylig byttet navn fra Cimicifuga.

    Ideen med fiberduk og strikk var fiks. Jeg har også blitt hoppende glad før det viste seg å være bjørk og selje.

    SvarSlett
  3. Det er nok riktik Mari Anne :-) Jeg er den heldige eier av en cimicifuga racemosa, eller nå da Actaea.... :-\ Hvorfor skal de holde på med å bytte navn på ting hele tiden?

    SvarSlett
  4. Wonderfull blog, Best regard to Norwegen after drama Oslo!

    SvarSlett