tirsdag 12. juli 2011

Canna sår man greit selv


I februar "anonserte" Orchis på hagegal at han hadde frø av en rød Canna å dele ut. Jeg meldte meg sporenstreks som mottaker. Jeg hadde tenkt på det flere ganger, å så canna selv, men aldri fått rotet meg til å forsøke. I samme åndedrag surfet jeg litt og ramlet innom en side hvor de solgte frø av flere forskjellige Canna. Dermed ble det bestillt 6 sorter til. Jeg har nemlig en lei tendens til å overdrive litt, når jeg først er i gang ;-)

I midten av februar satte jeg meg ned med negleklipper og en grov neglefil. Cannafrø har hardt skall og kan bruke lang tid på å spire, hvis de ikke får litt hjelp. Klipping var nytteløst, så jeg endte med å file hull i alle frøene med neglefila. Deretter la jeg frøene i varmt vann og lot dem ligge 2-3 døgn.

17. februar sådde jeg og etter 4 døgn tittet de første spirene opp av jorda. Etter en uke hadde mange av frøene spirt. Dette gikk over all forventning og bekymringene for kommende plassmangel begynte å melde seg.




Våren ble travel og de små pottene med Cannaspirer ble stående på planterommet, før de etterhvert ble flyttet ned i drivhuset. Igjen ble de stående, nærmest uten tilsyn, annet enn en og annen vannskvett. Tiden strakk ikke til og det ble slutten av mai, innen jeg tok meg selv i nakken og fikk pottet opp stakkarene. Til tross for dårlig stell, hadde de faktisk klart seg rimelig bra, selv om de sikkert ville vært vesentlig større hvis jeg hadde gitt dem større potter tidligere. Nå har de stått i disse pottene siden og i dag oppdaget jeg de første blomsterknoppene på 5 av plantene. Til tross for magre tider og uker med dårlig behandling gjennom seinvinteren, kvitterer de altså nå med å blomstre for meg :-) Konklusjonen er, Canna er enkle å lykkes med.

Den første er fra Orchis sine frø og den andre en som heter noe med Salmon.... Plantene har vokst som uvær de siste ukene og jeg tror nok det for lengst er på tide å få dem ut av drivhuset, slik at de ikke tar fullstendig av. Dessuten er det jo gøy å ha dem i hagen når de blomstrer, ikke bortgjemt i drivhuset.

5 kommentarer:

  1. Blomstrer de allerede første året? Da må det i så fall prøves.

    SvarSlett
  2. Gledelig lesing! :)

    SvarSlett
  3. Ja Mari-Anne, blomster første året :-) Jeg trodde dette var noe som tok flere år. antakelig derfor jeg ikke har forsøkt før, men da jeg hørte dette om at de kunne blomstre første året, var avgjørelsen enkel ;-)

    SvarSlett
  4. Ja Orchis. Sikkert gøy å se at det blir noe ut av alle frøene du sender oss her oppe på berget. Flere av plantene jeg fikk i våres kommer seg fint, selv om ikke alle klarte seg. Iochromaene var det ikke godt og få røtter på. De råtnet/tørket for meg, men det meste annet kom fint :-)

    SvarSlett
  5. Heller ikke jeg har hatt hell med stiklinger Iochroma. De nekter å rote seg. Aner ikke hvorfor. Og nå har jeg sagd ned den blå. Den ble for stor for stedet den stod på. Sjelden man ser dem til salgs, men dukker det opp en så.... :)

    SvarSlett