tirsdag 5. januar 2010

Ønskeliste til STA – NÅ er jeg i gang :-)

Da har jeg endelig, etter flere års sommel, fått meldt meg inn i STA. Satt og bladde litt på nett for et par dager siden og kom over sidene og forumet til STA. Lastet ned frølista, av nysgjerrighet og da jeg fikk se den, var jeg ikke sen om å sende innmelding ;-)

Betalte i går og fikk allerede i dag tilbakemelding med medlemsnummer og klarsignal til å sende inn frøbestilling. Gjett hva jeg har brukt ettermiddagen til ;-)

Denne gangen har jeg konsentrert meg om de litt mer uvanlige frøene, som ikke er så enkle å få tak i “overalt”. Mulig jeg har tatt meg vann over hodet, men noen utfordringer skal man jo ha å bryne seg på. Jeg har bl.a. lenge vært fristet til frøformering av Cypripedium. Så hvis jeg er heldig og får noen av dem får jeg begynne å lese meg opp og anskaffe petriskåler og det som ellers er nødvendig. I tillegg må jeg vel gå til anskaffelse av noen glass med tålmodighetspiller ;-)cypripedium, Trillium Nomocharis m.fl. er vel ikke akkurat kjent for å være raske å få i blomst.

Her er ønskelista mi. Får jo uansett ikke mer enn 20 frøposer, så lenge jeg ikke er donor, men greit å sette opp litt mange. Blir sikkert tomt for en del. Har jeg flaks, får jeg 20 av disse.

1792 Nomocharis saluenenis
1791 Nomocharis pardanthina syn. Marici
1790 Nomocharis aperta

2545 Trillium chloropethalum
2547 Trillium chloropethalum, hvit
2549 Trillium chloropethalum, v. giganteum, syn. T.sessile Rubrum
2550 Trillium erectum “rubrum”

796 Cypripedium Ulla Silkens grex
795 Cypripedium Reginae
793 Cypripedium Flavum
794 Cypripedium parviflorum v. pubescens syn. C.calceolus c.p.
792 Cypripedium calceolus
785 Cyclamen Hederifolium Album, sølvfargede blader
780 Cyclamen coum mix
782 Cyclamen Hederifolium mix
783 Cyclamen Hederifolium, rosa
784 Cyclamen Hederifolium, album
2388 Shortia uniflora
2429 Soldanella alpina
2430 Soldanella carpatica
2431 Soldanella montana
339 Arisaema ciliatum v. liubaense
341 Arisaema dilatatum
340 Arisaema consanguineum
351 Arisaema utile
348 Arisaema nikoense
349 Arisaema triphyllum
2535 Tricyrtis hirta
2536 Tricyrtis latifolia: syn. i
2537 Tricyrtis sp.
786 Cyclamen persicum
787 Cyclamen purpurascens
781 Cyclamen hederifolium
779 Cyclamen coum
2551 Trillium erectum f. albiflorum
2552 Trillium grandiflorum
2546 Trillium chloropetalum
2548 Trillium chloropetalum v. chloropetalum
346 Arisaema griffithii
342 Arisaema engleri syn. A.Bockii
749 Corydalis malkensis
755 Corydalis solida “George Baker”
752 Corycalis ophiocarpa
757 Corydalis sp. blå 50 cm.
754 Corydalis solida f. transsylvanica

3 kommentarer:

  1. hey, der var de mye kjekt! Cordyalis såing har jeg lurt litt på sjøl, de er jo så grimt søte, og ikke så ille plasskrevende.. Trillium har jeg nok ikke tålmodighet til..

    SvarSlett
  2. OOOOOhhh sier jeg bare... STA ja...hmmmmm.

    SvarSlett
  3. Orkidefrø fra STA: De pakker altfor få frø i hver pakke. Det er jo en grunn til at orkideer produserer så få frø, de spirer dårlig. Var jeg deg ville jeg ha startet forsiktig med Dactylorhiza, de er mye enklere å starte med og få testet sterilteknikk.

    Jeg har - pga. flyttingen - lite orkidefrø i år, si fra hvis du vil prøve lappmarihånd. Den vil nok ha et fuktig voksested når de blir store, tror jeg... Si fra hvis du trenger noen tips for sterilsåing også. ;-)

    SvarSlett