tirsdag 5. januar 2010

Kaldt, kaldere, kaldest.

Med vintersolverv kom også vinteren for fullt. Etter mildvær og varmegrader på julaften har det bare blitt kaldere og kaldere. Det kaldeste jeg har sett på gradestokken så langt er vel -17,5, mens "normalen" siden jul har ligget på 10-12 minusgrader. Juleferien har stort sett blitt tilbrakt innendørs med familien. Kun korte turer ned i drivhuset for å sjekke temperaturen, iført pysj og varmedress ;-)

Temperaturen i drivhuset holder seg grei, men jeg håper allikevel ikke dette skal vare så veldig lenge. Termostaten på ovnene er litt trege med å slå inn og spennvidden på gradene er litt større enn jeg er komfortabel med. Ca 1 meter over gulvet varierer det fra 4-10 mens det nede ved gulvet kan være ned mot 0 og av og til litt under 0 før ovnene slår seg på. Må tilstå at jeg også bekymrer meg litt for strømforbruket når det er så kaldt som nå. Helt tydelig at min bønn til overgartneren om et par-tre minus, vinteren gjennom, ikke ble hørt. :-\

I kjelleren har temperaturen i planterommet sunket til 10-12 grader. Har på lys noen timer hver dag, men har redusert timeantallet til 8-9 timer hver dag. Mange av Fuchsene er døde, men mange kommer også med nye skudd nå. Det ble nok for tørt og varmt for mange av dem den første tiden etter at jeg tok dem inn. Vel vel, må regne med litt svinn. Ellers ser det ut til at det går bra både med Engletrompetene som står igjen der nede og de nye stiklingene jeg plantet for noen uker siden.

Bare jeg kommer litt ajour i heimen nå etter jul og får kastet ut juletre og julepynt, skal jeg i gang med jord og frøpotter :-) Sendte frøbestilling til Konnassörsklubben i dag. Har meldt med inn i STA og håper jeg rekker få med en frøbestilling der også, før det er for sent. DER var det mye spennende frø for en billig penge. Vanskelig å prioritere på den lista merket jeg ;-)

Jo da, jeg er i gang :-D

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar