mandag 25. april 2011

En påskeferie er over


Og FOR en påskeferie. 10 dager til endes med sol, vindstille, deilig varmt vær og ingen andre forpliktelser enn et par hyggelige besøk hos familie og venner og å sørge for å få i oss litt mat og drikke av og til. Resten av påsken har vært brukt i hage og drivhus. Hybelkaniner ble fanget og rot ble fjernet en formiddag det var litt overskyet og siden vi knapt har vært innendørs etterpå, annet enn når vi har sovet og dusjet, er huset fortsatt rimelig rent og ryddig ;-)

I dag hentet vi opp mange av plantene fra drivhuset og jeg har så smått begynt å potte opp Brugmansia og Fuchsia i ny jord, kukompost og større potter. En del av de store, gamle brugmansiaene, ser stusselige ut etter vinteren. Ikke antydning til skudd på Maya, Salmon Perfection, Angels Fantasy og Morgensonne. Jeg er faktisk i tvil om de vil komme i vekst igjen, eller om de vil dø for meg :-( Så foreløpig her jeg tatt opp de som har kommet i vekst. De andre får jeg dulle litt med i drivhuset en stund framover og håpe at de kommer seg. Neste vinter skal alle navnesortene få overvintre i kjelleren. Ikke mer drivhusovervintring på mine "Engler" nei. Heldigvis har jeg "backup" planter av det aller meste, men de er jo skrekkelig små ennå og det vil neppe bli "trær" utav dem i løpet av denne sesongen.
Planterommet er også nærmest tømt for planter. Det eneste som står igjen der nå er et undervanningsbrett med Impatiens og en puslete Bouganvillea. Tror jeg sjanser på å sette dette også ut, i løpet av et par dager. Nytter ikke å ha planter i kjelleren nå, når jeg er utendørs fram til leggetid. Jeg glemmer å vanne der nede.

Uteplass og hage begynner å komme på stell og bli koselige igjen etter vinteren, men akkurat nå står det meste litt på hodet. Potter, jordsekker, planter og redskap ligger strødd over hele hagen. Enda godt det er lange kvelder, slik at det er mulig å få gjort litt etter jobb i dagene som kommer. Jeg har en tendens til å begynne på flere ting på en gang og dermed blir det, i perioder, anleggsplass både her og der. I tillegg til å potte opp drivhusplanter, begynte jeg i dag på det nye bedet langs nordvestveggen, men der var det litt kaldt i skyggen. Dermed begynte jeg å renske/rydde et sted hvor det var sol, men der var det egentlig litt varmt å holde på. Så det ble litt fram og tilbake. Ingen av stedene ble jeg ferdig, så torv og ugrass ligger fortsatt i hauger her og der. Hortensiahekken, som ble klippet her om dagen er fortsatt ikke ryddet ferdig, så også der ligger det hauger med kvist og bringebærkratt, som jeg har røsket opp.

Forrige dagen plantet jeg en kasse med importplanter. Hovedsakelig lave Geranium og Dicentra. I dag tok jeg opp 2 kasser med div. Hosta. Disse skal plantes langs husveggen mot nordvest, hvor det er skygge fram til ettermiddagen. Tror det kan bli riktig så fint med hosta-/heucherabed langs denne veggen. Men, før jeg kan begynne å plante, må jeg få fjernet alle plantene som står til herding langs veggen og grave ferdig bedet.

Inten tvil om at hagesesongen er i full gang. Det er slitsomt, men sabla gøy å være i gang igjen, etter en forferdelig lang og kald vinter. I morgen er det jobb igjen, noe jeg egentlig ikke har tid til, men det er nok ingen bønn.

5 kommentarer:

  1. Må smile når jeg leser innlegget ditt. Gjett om jeg kjenner meg igjen ;) Det er morsomt med mange prosjekter, men det var det å begrense seg.... Håper du viser bilder av prosjektene dine etterhvert, du er en god inspirasjonskilde.

    SvarSlett
  2. Hehe... Her kllarer vi merkelig nok å rote inne selv om vi er ute hele dagen. Og å bruke mer klær når det er "sommer og varmt" enn når det er vanlig kjølig. Merkelige saker.
    Men det har vært en deilig påske og jeg kjenner meg igjen i det å tilbringe den i hagen.

    SvarSlett
  3. Ja, nå er hagesesongen for fullt startet og det er herlig nå om dagen. Ting skjer i en super fart og her gjelder det å henge med!
    Kos deg!
    Ønsker deg en ny flott uke.

    SvarSlett
  4. Kor langt dere er kommet i hagen, her kan æ ennu ikke tømme drivhuset mitt, da hadde plantene daua :O)
    Men det vokser nu også her i nord, ha en fin kveld, Lisbeth :)

    SvarSlett
  5. Hage-sesongen er i full gang ja!
    Deilig og gøyalt!
    Gleder meg til jeg kan plante ut selvsodde sommerblomster! Håper jeg lykkes i år!
    Tidligere har jeg vært litt ivrig med vanninga...
    Gled deg i hagen!!
    Elin.

    SvarSlett