tirsdag 23. februar 2010

Enda mere frø fra STA

Min første bestilling til STA ble ikke helt vellykket. Fikk kun 5 av drøyt 40 ønskefrø. Dermed kastet jeg inn en etterbestilling hvor jeg bl.a. la på en mengde Pionfrø. Regnet ikke med å få så mange av dem, så jeg tok i litt ;-) Glemte nærmest bort hele bestillingen, men i går ramlet det inn en pose med 17 frøposer, hvor av 10 poser med pionfrø. Så nå er det bare å sette i gang.

Paeonia autumnalis
Paeonia anomala
Paeonia delavayi (rød)
Paeonia mascula
Paeonia mollis
Paeonia suffruticosa
Paeonia suffruticosa (rosa)
Paeonia veitchii
Paeonia veitchii (Kew Gardens)
Paeonia amer. hybrid (rød enkel)
Paeonia cerice

I ettermiddag skal frøene bløtlegges 2-3 døgn, før de skal få 8 uker "sommer" i romstemperatur og deretter 8 uker "vinter" på kjøla. Har ikke helt bestemt meg for om jeg skal så i potter, eller i ziplockposer. Er jo litt spennende med posene, hvor jeg kan smugtitte litt underveis ;-) Dessuten tar de jo vesentlig mindre plass enn potter med jord. Etter 16 uker er vi kommet til midt i juni og frøene har fått sin første årssyklus. Da bør det være håp om spirer når vi kommer til våren 2011. Må bare huske på at musene er glade i pionfrø. Disse pottene skal få plass i drivhuset neste vinter tenker jeg.

I tillegg til pionfrøene fikk jeg om igjen noen av de jeg fikk i min første bestilling (trodde bestillingen min var blitt borte og bestilte på nytt) Så nå blir det dobbelt sådd av flere Cyclamen, en Tricyrtis og Arisaema Flavum. Fikk også en Aconitum "Ivorine", som er ny for meg.

Hørte på radio i morges at meterologene truer med enda 3 uker med kulde, før vi kan håpe på mer vårlige temperaturer :-( Da er vi faktisk midt i mars allerede. Jeg som hadde håp om bedre tider i løpet av en ukes tid. Jeg er snart nødt til å begynne varke opp en større del av drivhuset, slik at jeg får mer plass til planter i alle former og fasonger.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar