torsdag 8. oktober 2009

Nå må jeg nok til pers å bære potter.

I går var det skikkelig "blåsbortdag" på Knatten. Det blåste "nordavind fra alle kanter" og løse deler ble kastet hit og dit. Lokket til grillen fant jeg nede på plenen, en utelykt hadde blåst ned og knust og katta lettet nesten når hun våget seg ut døra ;) Nå ligger potter med engletrompeter strødd over hele tomta og de få som fortsatt står oppreist, begynner bli skikkelig stygge og frostbitt :( Er antakelig ingen vei utenom, i ettermiddag må jeg begynne å bære inn, før de blir fullstendig ødelagte. Vil jo helst ikke at toppskuddene skal fryse tilbake. Særlig ikke på de som ikke har blomstret ennå. Jeg får begynne med å klippe av de store bladene, før jeg bærer inn i kjelleren.

Forrige dagen kom det pakke med Cypripedium og Epipactris fra Oddvar. De løp jeg ut i regnværet og fikk plantet med en gang. Fikk løkpakke fra Jensen i går :) 3-4 sorter av bestillingen min som manglet, men jeg tror nok det skal bli jobb nok allikevel å plante 6,5 kg løk, i hovedsak små krokus og lave botaniske tulipaner, en del allium, fritillaria og Erythronium. Er nok i hvert fall 5-600 løk tilsammen.

Om 7 dager regner jeg med å kunne få svar på søknaden angående drivhuset *biter negler*. Såfremt svaret er positivt (og det regner jeg egentlig med at det er) bør vi kunne ha drivhuset oppe i løpet av 2-3 uker. Litt avhengig av vær, når sementen kan bli levert og ikke minst hvor effektive vi klarer å være ;)

Det er forresten sant. Huskeliste:

-Jeg må minne Silja på disse drivhulampene hun skulle skaffe meg...
-også må jeg få bestilt vifteovnen jeg har sett på. 3,3 kv bør vel holde håper jeg... Har planer om å ha en annen ovn også, som backup hvis det skulle knipe på ekstra kalde dager.
-Også må jeg få kjøpt bobleplast til innvendig isolering... Er det lurt med små eller store bobler tro?? Dobbelt lag med små bobler kanskje... Må se hva jeg får tak i i nærområdet. Gidder ikke kjøre land og strand rundt for å få tak i dette.
- Den værstasjonen ja, med trådløs rekkevidde på 300 meter... Hvor i svarte var det jeg så den på nettet. Må nok ut å søke igjen. Er nødt til å ha termometer i drivhuset som jeg kan lese av oppe i huset og som har alarm hvis temperaturen går under en gitt temperatur.

Mye å huske på for å få dette drivhuset så funksjonellt som mulig. Jeg gleder meg som en unge til å få det opp. Spørs om gubben ser så mye til med den første tiden, etter at huset er på plass. Er vel mulig han må lage sin egen middag en stund framover ;)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar