onsdag 9. mars 2011

Drivhusåpning - HURRA det er vår :-)


Etter noen dager med varmegrader, sildrende vann og snøsmelting klarte jeg ikke vente lenger. Selv om det ligger halvannen meter snø langs veggene på drivhuset, ER det vår i lufta. Nå er varmen satt på og alle plantene flyttet fra uthuset og inn i drivhuset. Håper og tror de vil sette pris på dagslys og litt mer varme enn de har hatt de siste 2,5 månedene.

Plantene var i svært varierende form, etter oppholdet i uthuset og nok en gang konstanterer jeg at det IKKE er tørke som tar livet av dem gjennom vinteren, men vann. Plantene som var knusk tørre har fine, nye skudd og nesten ikke noe dødt. De som har vært våte/fuktige gjennom vinteren derimot, ser nærmest døde ut. Jeg har klippet tilbake det som ser dødt ut og skrapt forsiktig i barken for å se om det i det hele tatt er håp. Ingen ser fullstendig døde ut, men noen er nok særdeles tvilsomme. Moralen er, IKKE vann planter som oppbevares kaldt og nesten mørkt, før du er HELT sikker på at det er nødvendig.
De tørreste plantene har nå fått et par snøballer på toppen av potta. Det gir forsiktig vanning og fukter jorden sakte, slik at de ikke får sjokk av for mye vann.

Nå gjenstår å flytte en del stiklinger, potter med staudespirer og de litt mindre plantene av Fuchsia og Brugmansia fra kjelleren og ned i drivhuset, slik at det blir plass til å få priklet ut de frøplantene som trenger litt mer varme enn jeg foreløpig kan tilby i drivhuset. Foreløpig satser jeg på å holde 5-10 grader der nede og det er litt snaut for bl.a. Impatiens. De får få tilbringe noen uker til i kjelleren, før også de får noen uker i drivhuset.

I dag har jeg også sendt ut mail til alle kundene av BlomsterKnatten med informasjon om at jeg åpner for bestillinger 15. mars, kl. 18.00. Så da blir det spennende å se om jeg får god respons på stiklingene mine i år også. Jeg regner ikke med at jeg kan begynne utsending før tidligst 1. april, men det er greit å ha bestillingene inne i god tid, slik at jeg vet hvor mye tid jeg må beregne til pakking senere.

Jo da, det ER faktisk et snev av vår i lufta, selv om det fortsatt ligger uhyggelige mengder snø rundt husveggene. Bare det kan bli varmegrader også om natta, går snøsmeltingen fort. Sola varmer godt, når den finner det for godt å titte fram og gjør sitt til å få fart på smeltingen.

8 kommentarer:

  1. Hei:) Så heldig du er! Det er sikkert en god følelse når du endelig kan ta drivhuset i bruk:) Jeg har ikke drivhus, så hos meg er det fylt til randen i hver en vinduskarm! Mange flotte brugmansiaer du har! Jeg har en liten stakkar som har overlevd vinteren uten vanning (bare en gang) og nå spirer den og trives som bare det:) Ha en fin kveld! Cathrine

    SvarSlett
  2. Vel fortjent, Trine, tror du har ventet veldig lenge på denne dagen. Kos deg i drivhuset, brått kommer jeg syklende en dag :-) klem Nina Beate

    SvarSlett
  3. Du er jammen heldig! Det høres fristende ut å gjøre som deg, men her er nok ikke våren kommet like langt som hos deg. I morgen melder yr om 25 cm med snø her :(
    Du får kose deg med plantene i drivhuset og håper at bruggene kommer til liv igjen. Det er ikke så lett å overvintre planter, nei...

    SvarSlett
  4. Om det kommer snø gjør jo ikke så mye Marit, bare ikke gradestokken krabber ned mot -10 og lavere igjen.

    Bare kom syklende du Nina. Alltid hyggelig med besøk :-)

    SvarSlett
  5. Å så deilig å endelig få begynt sesongen:)

    SvarSlett
  6. Kjekt Trine å få komme igang.Tror ikke det blir store gradeforskjeller nå.Ops får vel si håper.
    Drivhuset har vært idrift hele vintern her men skulle ønske jeg hadde kjeller.......lei av å kle på meg hver dag for å gå ut å sjekke plantene.........

    SvarSlett
  7. Snø får være snø. det er mars mnd. og vår inne på benker hos meg og i drivhuset hos deg :-) Jeg er imponert over alle de flotte plantene du har. Det må være kjekt å ha kommet i gang med drivhussesongen. Ønsker deg fortsatt en fin helg.

    SvarSlett
  8. Åhhh så flott!
    Jeg kan tenke meg at det er stas å rusle inn i drivhuset i dagene utover våren!
    NYT!

    SvarSlett