onsdag 16. mars 2011

Årets stiklinger fyller godt opp i drivhuset
















I dag er en god del av årets stiklinger kjørt ned i drivhuset, frisert litt og plassert pent på undervanningsbrettene. Resten har jeg samlet i kasser nede i kjelleren, klare til å kjøres ned i morgen. Foreløpig har jeg bare tatt i bruk den delen som er isolert med bobleplast, men jeg ser jo at jeg nok må ta i bruk den siste delen av drivhuset også snart. Når jeg får ned resten av stiklingene i morgen, er antakeligvis de 2 øverste hyllene stapp fulle. Nederste hylle kan jeg ikke bruke ennå pga all snøen på utsiden som gjør at lyset ikke slipper inn der nede. Jeg måtte faktisk måke litt på utsiden i dag, for å få lys til midtre hylle. Fortsatt ca. halvannen meter snø langs veggene.

Åpningen av BlomsterKnatten i går gikk strålende og bestillingene har strømmet inn. Det er fortsatt godt med stiklinger igjen, men jeg er så langt fornøyd med responsen, men håper selvsagt det er flere som har lyst på stiklinger utover våren.

Disse Fuchsiastiklingene er ikke lagt ut i nettbutikken ennå. De ble satt såpass sent at de nok trenger noen flere uker på seg før de er store nok. Noen av dem har vokst såpass at jeg knep litt topper i dag, men som sagt, de trenger litt mer tid. Jeg har egentlig ikke prioritert Fuchsiastiklinger i år. Det at jeg stengte drivhuset i vinter, gjorde at jeg fort fikk plassproblemer i kjelleren, så da måtte noe velges bort. Jeg ser at noen av de oppstammede nok trenger å knipes godt snart og da vil jeg kunne få litt stiklingsmateriale der. Får se hvordan det går med plassen framover og om jeg klarer å kaste avknipet, eller om det havner i noen potter det også.
Pottene med staudespirer havnet også i drivhuset i dag. Tanken var å begynne med priklingen, noe jeg også gjorde. Men jeg fant fort ut at det ikke nytter å prikle ut noe av dette før jeg tar i bruk den siste delen av drivhuset. Det er rett og slett ikke plass i hylla til både stiklinger og prikleplanter. Det er tross alt bare 120x 4 av 6 hyller som kan brukes foreløpig.
Potta til venstre i rad 2 (Helianthemum mix) fikk jeg priklet ut, men den inneholder en blindpassasjer. Jeg aner ikke hva det er, men det ligner egentlig mistenkelig på Groblad :-\ Jeg har pottet den opp, av ren nysgjerrighet og skal la den vokse litt, slik at jeg kanskje kan bli sikker på hva det er. De øvrige pottene får nok vente litt, før de blir fordelt i flere potter.

Til slutt konkluderer jeg igjen med at verden egentlig er bitte liten. Via det amerikanske brugmansiaforumet ble jeg "kjent" med en engelskmann som har sendt meg masse frø tidligere. Her om dagen var jeg innom bloggen hans og la igjen en liten hilsen. Dagen etter hadde han svart og han fortalte at en nordmann hadde kjøpt planter av ham på e-bay. Han hadde gitt ham link til sidene mine og i dag fikk jeg hyggelig mail fra denne mannen. Det viser seg altså at han bor bare 10-15 minutters kjøring fra meg. De dyrker og liker mye av de samme plantene som meg. Brugmansia, Fuchsia og diverse andre "eksotica" som også er planter jeg har og har hatt. Så nå blir det hagebesøk og kanskje litt bytting av stiklinger utover våren. Alltid trivelig å møte likesinnede :-)

3 kommentarer:

  1. Dette er balsam for sjelen,lykken er å se at det atter oggjen begynner å spire og gro.
    Gleder meg til å se ditt blomsterflor som kommer til å dukke opp etterhvert

    SvarSlett
  2. Herlige bilder som får vårfølelsen til å boble !!

    SvarSlett
  3. Så mye artig det var her ,jeg kjenner at jeg gleder meg veldig til våren nå når jeg så bildene dine .
    Ha en fin Torsdag.

    SvarSlett