torsdag 5. november 2009

Vinterlige november

Det ble som gubben sa, da vi satt på balkongen i Alanya i september og så på fullmånen; "Da får vi noe ikke snø før i begynnelsen av november". I går ettermiddag og kveld, snødde det digre skurefiller og bakken ble hvit i noen timer. Heldigvis var det meste borte igjen i dag morges og temperaturene tilsier vel at det neppe legger seg noe snø riktig ennå.

Drivhuset er oppe og gubben er i gang med å montere litt kontakter m.m. I og med at det sle satt opp så sent og i øs pøs regnvær, har alt vært konstant vått og dermed fikk vi ikke lagt på silikon rundt plater og i skjøter. Det medfører at det lekker som ei sil overalt. Det vil si at der vannet kommer inn nå, vil antakelig varmen sige ut når det blir kaldt :-( Får bare leve med det fram til sommeren. Nytter ikke å få ting tørt nok nå, til at vi kan legge på silikon. Hjelper nok en del med bobleplasten håper jeg, men gulvet kommer antakelig til å være klissvått, så lenge det er mildvær ute. Ovnene kommer i uke 46. DA tror jeg det meste er på plass og klart for endelig innflytting :)

I kjelleren vokser Brugmansiaene så det knaker. De vil nok ha godt av å komme ut av den varme kjelleren og inn i et kjølig drivhus. Tok en runde med giftspray mot lus og midd her om dagen og det ser ut til at det hjalp godt. Ikke stort uønsket liv å se på dem nå. Får gjenta behandlingen før jeg flytter dem, slik at jeg drar med minst mulig utysker inn i drivhuset.

Skal bli godt å få unna en del planter fra kjelleren. Var nede og priklet litt her om dagen. Hadde 2 potter med frøplanter av Fuchsia Boliviana og en ukjent busk/tre fra botanisk i Gøteborg, som var i sterkt behov av mere jord og bedre plass. Er knapt til å få beveget seg der nede og jeg sniker meg rundt, som et slangemenneske, mellom alle plantene ;) Klippet tilbake noen få Brugmansia når jeg tok dem inn. Avklippet ble bare satt midlertidig i et par bøtter med vann. Har i grunnen glemt dem bort, men nå så jeg at de har begynt å sette røtter og nok burde vært pottet opp snart. De får bare pent finne seg i å vente, til jeg får bedre plass å jobbe på.

Tror ikke det blir mye "hagepause" på meg i år. Selv om hagen ute går i vinterdvale, er det nok å finne på med frø og stiklinger innendørs :)

2 kommentarer:

  1. prikle?
    Jøye, du dropper helt hele hagepausen ja *ler*
    men med nytt drivhus og god kjellerplass og ny hage å fylle så er det kanskje bare å kjøre på? :D

    SvarSlett
  2. oj oj du mangler nok plass ja. Skjønner godt du må være slangemenneske der nede ja. Og ser det litt for meg tji hi=))

    SvarSlett