tirsdag 24. november 2009

Innehaging og frøbestilling

Ute er det typisk novembervær, grått, mørkt og vått. Gløtt av sol i dag faktisk, hvis den bare kommer over fjellknausen. I hvert fall lysere enn på lenge. 1 måned til jul og bare 4 uker til sola snur :-)

Drivhuset er fortsatt ikke i drift. Venter på elektriker, som forhåpentligvis kommer denne uka. Har et håp om å kunne flytte ned en del planter til helga. Planterommet begynner å bli en tragedie :-( Alt for varmt og alt for fuktig. Mange planter vokser så det knaker, mens andre mugner og dør for meg. Var nede og ryddet litt i går kveld og kom opp igjen nesten med gråten i halsen. En del Fuchsia har nok allerede tatt kvelden. Burde antakelig heller satt dem i garasjen, i påvente av ferdig drivhus. De hadde sikkert hatt det bedre i det kjølige mørket der, enn i den varme kjelleren. Men nå får de bare stå, fram til drivhuset er innflytningsklart.

Brugmansia stiklingene, som jeg bare stappet i ei bøtte med vann, da jeg tok inn plantene, har ikke fått noen ytterligere forpleining siden det. Allikevel ser de virkelig ut til å trives. De har masse røtter og ikke mindre enn 10 voksende frøkapsler, som ikke var der da jeg beskar plantene. De må ha "hatt seg" ;-) etter at de kom innendørs. Var knopper på dem da jeg klippet dem av og disse må ha blomstret og blitt bestøvet i kjelleren. Utrolig at de klarer å drive fram frøkapsler der de står.

En tråd på Hagegal inspirerte meg til en bestilling av Cyclamen-frø fra Thompson&Morgan. Skulle "bare" og satt plutselig med en bestilling på nesten 60£ Var streng med meg selv og fikk redusert den til 30+. Fortsatt godt over 200,- kr. grensen, men vi får se hva posten gjør. Det har alltid gått bra før, men en gang må vel være den første. I samme tråd var det også linker til flere andre frøfirma på nett...... Fristelsene står i kø, men foreløpig har jeg nøyd meg med å lagre linkene til senere bruk. Kan vel ikke tømme kassa nå rett før jul ;-) Skal komme tilbake til hva jeg har bestillt, bare jeg får litt mer oversikt over den etterhvert velfyllte frøboksen min.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar