søndag 15. november 2009

Sesongen er over – Tid for ettertanke og nye planer-Del 1.

Første sesong i ny hage er definitivt over. Vinterens første skikkelige snøfall kom i går kveld og hagen er i dag dekket av et lag med “slush”. Mildværet vil nok sørge for at det snart er bart igjen, men i går kveld ble vi helt klart minnet om hva vi har i vente. Den eneste her i huset som var ellevill av glede var bikkja. Han var ute det meste av kvelden og herjet rundt i nysnøen.

Årstiden tilsier at det er tiden for å reflektere litt over sesongen som har vært.  Vi var på visning på Knatten i oktober og flyttet inn her i mars. Spenningen var stor da snøen endelig gikk i april. Første år i ny, stor hage, mange planter “på vent” i kasser og uante muligheter og uvisshet over hva som fantes i den nye hagen fra før av.

Det åpenbarte seg ikke de store overraskelsene, men etterhvert som ting begynte å spire og gro, ble det mange bilder og spørsmål om “hva er dette” til mine venner på Hagegal. Ikke uventet fikk jeg raskt svar på det aller meste :) Jeg med min teflonhjerne når det gjelder plantenavn (navn i det hele tatt egentlig) har sørget for å ta bilder og sette på navn, etterhvert som ting har dukket opp. Stor takk til alle gode hagevenner, som tålmodig svarte på alle mine spørsmål om uidentifiserte planter (*)

Første del av sesongen gikk med til å få litt oversikt, gjøre seg kjent i hagen, gå opp noen stier og, ikke minst, få plantet alt jeg hadde i potter fra den gamle hagen. Hadde jo sørget for å få med meg, om ikke alt, så i hvert fall en vesentlig del av de plantene jeg hadde i “Svartegata”. Mye ble plantet “i hyrten og styrten”, der jeg fant ledig plass. Heldigvis, får jeg vil si, hadde tidligere eier hatt mye knoller og sommerblomster i bedene. Det gjorde at det var godt med plass til det jeg hadde med på flyttelasset.

Utover sommeren begynte det å danne seg noen bilder i mitt lille hode. Jeg så hvor jeg savnet bed og planter og hvor jeg kunne utvide/endre. Den første lille dammen, begynte å ta form og drømmeplassen for en stor dam, er utpekt. Problemet er bare at det perfekte dam-området er utenfor vår tomt :-(( Men det er muligheter…………….. veldig greie naboer, som nok kan overbevises om at en dam på sydsiden av huset vårt, vil bli utrolig flott ;) I første omgang skal jeg konsentrere meg om å få ferdig den lille “pytten” og sildrebekken, som ble påbegynt i våres.

Flytteforberedelser, samt plassmangel pga alt for mange Brugmansiaplanter, gjorde at jeg ikke hadde en eneste sommerblomst å plante ut i våres. Når det kom til stykket var det vel egentlig like greit, men jeg kan ikke si annet enn at jeg, utover sommeren, savnet Impatiens, Surfina, Lobelia, Ipomoea og alt annet jeg vanligvis sår i løpet av vinteren/våren. Våren 2010 skal jeg nok sørge for å fylle hver ledige krok med sommerblomster ;)
Nå er jeg utstyrt med stort planterom i kjelleren, samt drivhus på 36 m2. Drivhuset skal i første rekke brukes til overvintring av Brugmansia, Fuchsia og deres likemenn, mens planterommet skal brukes til stiklinger av de forannevnte og frøplanter til årets flor av sommerblomster.  Noen frø ligger allerede klare i frøboksen, mens andre må shoppes. Da er nettbutikkene til thompson&Morgan, Impecta, SecretSeeds m.fl. kjekke å ha.

Foruten å fylle eksisterende blomsterbed til randen, har jeg også spadd opp flere kvadratmeter plen, for å få mer plass å plante på. Snille hagevenner har, uoppfordret bidratt med mengder av nye planter. Tormod/Konkel har vært her 2 ganger i sommer, med mengder av aurikler + noen astilber, Heuchera og Akeleier. Ragnhild/raell var innom og satte fra seg flere poser med Fuchsiastiklinger + et par Asarina og Svein var innom med litt overskudd av blomsterpotter. Tidvis ble det nesten for mye av det gode, når kasse på kasse, med planter, stod ved husveggen og ventet på å bli plantet. Er det rart jeg er glad i Hagegal og alle vennene jeg har fått via forumet?

Her er et nytt bedd som jeg laget i sommer. Noen nyinnkjøpte planter og noen som ble flyttet fra andre steder i hage. Et par Acer, kuletuja, krypeiner, rosespirea, skjermgran, pieris flaming silver og noen stauder som “fyllmasse” Ganske vedlikeholdsfritt bed, med sort prydbark på toppen  :
2009-08-13 19-54-06 - IMG_0869

I tillegg til hyggelige og gavmilde besøk, var jeg i august på Forumstreff i Egersund. 2 elleville dager med hemningsløs shopping av planter og besøk i inspirerende hager. Drøyt 60 nye planter ble med hjem derfra. Mye fjellhage-/steinbedsplanter og en del andre stauder og busker. Rett etter forumstreffet, arrangerte staudeklubben i Vestfold byttetreff hos Bibbis stauder. Her klarte jeg å pådra meg 20-30 planter til. Dermed hadde jeg igjen, i slutten av august, 6 kasser med stauder, som burde i jorda før vinteren. En del ble spredd rundt i eksisterende bed, mens mye av det havnet i et hastig anlagt grusbed i fjellhagen. Her må nok mye flyttes til sommeren igjen, men plantene har det antakelig bedre i jorda i vinter, enn om de måtte blitt stående i pottene

2009-10-18 17-06-39 - IMG_1291

Helt på tampen av sesongen, fikk vi endelig klarsignal fra kommunen om at vi kunne sette opp mitt, for lengst innkjøpte, drivhus. 36 kvm. 10 mm kanalplater, inndelt i 2 rom og med grønnlakkerte profiler. Kjøpt brukt, men helt og ordentlig og akkurat slik jeg har ønsket meg i mange år :)

Nesten ferdig oppsatt. Mangler fortsatt strøm, bobleplast, ovn og litt småtteri, men snart klart for innflytting. Her skal jeg nok få mange koselige timer utover vinteren og våren.

Per dags dato anser jeg meg som ferdig i hagen for i år. Kun 1 enslig plante som står igjen i potte. Stakkaren hadde jeg satt i et bed, klar for planting og glemt den helt bort. Fant den i går formiddag. Må vel kanskje grave ett hull til den også, men da er det definitivt slutt med graving utendørs for i år. ;)

Med 5 mål tomt, er det en overdrivelse å si at jeg ble ferdig, denne første sommeren ;) For meg er det forøvrig ikke noe mål å bli ferdig med hagen. Veien blir til mens jeg går og det er stadig endringer, tilføyelser, planter som flyttes, deles og nye som kommer til. Nå er det snart jul. Før den tid skal drøyt 100 Brugmansia og 50 Fuchsia flyttes fra kjelleren til drivhuset. Bare julematen er fordøyd og nyttårsrakettene avfyrt, går de første frøene i jorda. Dermed er 2010 sesongen i gang og jeg gleder meg som en unge til telen går av bakken og jorda blir gravbar igjen.

Jo da, hagegalskapen lever – året rundt :)

I del 2 vikl jeg skrive litt om planene for sesongen 2010.

4 kommentarer:

  1. Det var et flott innlegg å starte søndagsmorgenen på. Å flytte inn i ny hage må by på mange tanker og planer. Det ser i alle fall ut som dere har fått en fin hage med mange muligheter. Liker når det er litt variasjon slik som hos dere; både plen og berg osv.
    Drivhuset ser kjempeflott ut. Og så stort det er. Lurt at det er to rom. Har planer selv om drivhus og har bestemt meg for ikke å kjøpe før jeg har råd til et som er stort nok og med "tykke vegger".
    Ønsker deg en fin søndag =)

    SvarSlett
  2. Åhhhhhhh det drivhuset var fantastiskt!!! En egen drømmeverden kan du jo lage der inne... Drømme drømme.... vi drømmer også om stor tomt, men så langt er det med drømmen...
    Ser frem til bilder fra drivhuset!
    HIlde

    SvarSlett
  3. Herlig innlegg.
    En dlik oppsummering har jeg ikke rotet meg til med å skrive, burde ha gjort det.
    Tomta di virker som ei drømmetomt, litt flatt og lit knauser og berg opp i dagen.Rene drømmen.
    Jeg gleder meg til å følge med videre til neste år og åra etter der.
    Kom med de neste planene, gleder meg til å lese om dem også.

    SvarSlett
  4. Takk for hyggelige tilbakemeldinger :-) Kos at noen har glede av å lese det jeg kludrer ned, mens jeg sitter her i novembermørket og drømmer om vår og nye muligheter.

    SvarSlett