torsdag 2. juli 2009

Varmt og jeg vanner.

Ikke veldig mye produktivt som blir gjort i denne varmen. Etter en arbeidsdag med 7-8 timer i 27-30 grader på kontoret, :( går kveldene med til forsiktig rusling og luking, kald drikke i skyggen og flytting av slange og spreder, etter behov. Alt i slow motion, kun iført et mimimum av tekstiler, for å bevare en viss sømmelighet :)

Vanningsrestriksjonene gjør at vi kan vanne fra kl. 18.00-23.00 2 kvelder i uka. Det er i snaueste laget og jeg er litt bekymret for alt som er nyplantet, men så langt ser det ut til å gå bra. Nå er det meldt litt regn på søndag og mandag og deretter litt lavere temperaturer.

Jeg er glad i både sol og varme jeg, men jeg liker meg ikke når det blir så knusktørt som det er nå. Ser i utkanten av hagen, der jeg ikke vanner, at til og med ugrasset begynner å henge med hodet. Veletablert Fagerfredløs ser ut som den er i ferd med å avgå med døden og selv morelltrærne krøller bladene i solsteika om ettermiddagen. Skogbunnen er knusktørr og vi tør nesten ikke fyre opp grillen, av redsel for at glør skal forville seg opp i en busk.

Merker også at jeg finner flere snegler nå enn tidligere. Regner med at tørken driver dem fra skogen og inn i hagen, hvor det tross alt er mer fuktighet. Klipper de jeg finner, men tror jeg må strø litt ferramol rundt en del potter og planter, jeg ser de er glade i. :( I går fant jeg en feit ekkel en midt oppe i min lille Impatiens Milo, i ferd med å spise opp de få bladene den har.

Endelig ser vi fram mot en helg helt uten planer :) Skal bli godt med et par late morgener og dager rundt husveggene. Håper på litt kaldere netter, slik at det går an å få sove en hel natt i strekk.
Forrige natt endte jeg opp i sofaen på terrassen, hvor jeg fikk noen få timer på øyet, før Nøtteliten begynte å herje i meisebollene i furua kl. 04.30 :) Han er en grådig liten krabat. Hver morgen tømmer han spiralen for 3 stk. meiseboller, slik at småfuglene ikke får noen ting :( Gjetter på at han har et saftig lager rundt i området. Til og med den ene spiralen har han forsvunnet med. Ikke spør hvordan han har fått den med seg, men snora var gnagd av og spiralen borte. Nå har jeg kjøpt kornblanding i steden, i håp om at han ikke klarer å få med seg like mye av gangen av det.

2 kommentarer:

  1. Det er varmt og vanning er et must, det vannes og vannes her ogås... Men gjelder ikke vanningsrestriksjonene kun spreder? Trodde det var lov å vanne med kanne?

    Synes det høres hyggelig ut med en grådig Nøtteliten :) Selvom du må ha et meget stort forbruk av meiseboller :)

    SvarSlett
  2. Jo da, det er lov å vanne med kanne, men det monner ikke stort i store bed og med et par hundre krukker i ymse størrelser, går det med noen kanner :-\
    Det går unna med meisebollene ja. Har kjøpt bøtter med 60 stk. på Gjennestad. Heldigvis er det utenfor sesong, så de selges til halv pris :)

    SvarSlett