fredag 10. juli 2009

Endelig fredag - nå mangler bare sola

Etter uke med litt "avogpåvær" kan vi godt få litt sol og fint vær i helga. Naturen har fått sin tiltrengte rotbløyte, så nå vil sol og varme føre til fin vekst igjen :)

For å få unna noen av "pottebarna" samt for å få flyttet på noe av det jeg har planer om å flytte på, begynte jeg på et par nye bed forrige helg, i skråningen ned mot veien. Der er det bratt som fy, så fjerning av grasstorv er et risikoprosjekt. Ikke alltid like lett å holde balansen, når jeg skal tråkke på skuffa for å komme gjennom torva. Under grasset var det litt jord, litt fin sand og litt leire. Ikke alverdens grobunn for stauder og busker, men med påfyll av en del lass god kompostjord tipper jeg det skal bli bra. Gjorde ferdig den ene siden på lørdag. Plantet ned bl.a. en liten skjermgran, en rød acer, en acer "flamingo", en gammel roesepirea, en kuletuja og en krypeiner. I framkant satte jeg ned noen astilber og akeleier. På toppen la jeg 3 sekker med svart dekorflis, som lå igjen etter tidligere eier. Er egentlig ikke så glad i bark o.l. men det er jo uansett bedre å bruke sekkene, enn å ha dem liggende i en krok å rote. Dessuten er det antakelig lurt med noe dekke i denne skråningen, for å holde litt på jorda.
Er godt i gang med andre siden også. Har fjernet 2-3 kvm med torv og kjørt på en del bøtter med kompostjord. Gjenstår en kvm eller 2 med fjerning av torv og en del flere bøtter med jord som må på, før jeg kan begynne å plante. Vet ikke helt ennå hva jeg skal ha her, men har noe vintergrønt som skal flyttes på i hvert fall. Lurer litt på et par buskroser og kanskje en clematis eller 2, sammen med vintergrønt og noen astilber og akeleier, som jeg fortsatt har stående. Her blir det dekke av vanlig dekorbark, som også ligger igjen etter forrige eier :) Godt for alt man slipper å kjøpe selv ;)
Har tatt bilder både før under og etter, så det kommer det kommer. :) Planen er å få gjort det hele ferdig i løpet av helga.

Et annet prosjekt som har stoppet helt opp, er den lille dammen i fjellhagen, som jeg begynte på tidlig i sommer. Mangler bare litt muring og få på plass strøm, pumpe og litt slange, før det hele er klart til å settes i gang :) Tror jeg får godsnakke litt med gubben, for å få ham til å prioritere riktig ;)

2 kommentarer:

  1. Brugmansia-babyene i fosterhjem hos meg vokser og trives. En av dem har fått Y-formen allerede. Blir spennende.:-)

    SvarSlett
  2. Allerede??! Det hørtes for godt ut til å være sant. Ikke at jeg rviler på det du sier, men det hender de deler seg tidlig, selv om de slett ikke har tenkt å komme med knopper. Jeg har observert at, særlig de med 3 frøblader, har lett for å forgrene seg i flere stammer, nesten rett etter frøbladene.

    SvarSlett