fredag 28. august 2009

Nå må jeg snart ha portforbud

I går var det byttemøte i Staudekluppen Vestfold, hos Bibbis stauder i Tønsberg. Jeg har aldri fått med meg disse, årlige møtene tidligere, så i år var jeg fast bestemt på at jeg skulle. Etter en hektisk ettermiddag, med kjøring av unger, middag og merking av planter. Tauet jeg avgårde med ei kasse med bytteplanter og forsetter om å begrense meg i fht. hva som ble med hjem ;)
Jeg var tidlig ute, men etterhvert ble vi vel drøyt 15 personer. Jeg fikk sikret meg en lekker lys rosalilla Gentiana, en stor hasselurt, en lekker bregne og en del annet småtteri, bl.a. til fjellhage/grusbed.

Etter plantebyttet var det tid for å snoke rundt i gartneriet :D Standhaftig som jeg er ble det bare 12-14 nye planter her også ;) Husker ikke alt men det ble et par høstasters, 2 mørke sedum, Brunnera Jack Frost, en Heuchera, en Enchinaea Double decker, et par timian, og noen andre lave ting. Prøvde å konsentrere meg litt om bladfarger og høstblomstrende denne gangen og ikke BARE fine blomster.

Så lenge holdt forsettene om å begrense seg. Reiste hjemmefra med ei kasse med planter og kom hjem med 2 fulle kasser. Dette var første gang, men blir neppe siste. Hyggelig avbrekk med et slikt byttemøte.

Nå har jeg stående ca. 7 kasser med stauder som bør i jorda ganske snart. Auriklene fra Konkel har jeg satt ut i et bed hvor de skal plantes i kanten. Grusbedet er kun på planleggingsstadiet, men jeg får prøve å få gubben til å hente et hengerlass med grus til uka, slik at jeg kan få begynt og få ned en del småttinger. Ellers må det til en grundig reduksjon av enkelte stauder, for å få plass til alt det som står på vent.

Våren var kort, sommeren har vært alt for kort og jeg tror jammen meg høsten også blir for kort for meg i år ;)

5 kommentarer:

  1. Hehe...Dette hørtes kjent ut! ;o)
    Måtehold er kjedelig! Særlig i hagen. Man må jo ha massemasse planter for at det skal bli skikkelig frodig og flott! Og det er jeg sikker på at det blir hos deg etter den bytterunden! :o)
    Ha en fotsatt fin hagedag!

    Marit på Solsiden.

    SvarSlett
  2. Hmmmm... Hvor kom den tutende klovnen fra? Der skulle det være et smilefjes! Jajja, han var nå litt søt da..

    Marit på Solsiden.

    SvarSlett
  3. Viss dette er deg med bremsene på, så tør eg ikkje tenke på korleis resultatet ville blitt i fri dressur! :D

    SvarSlett
  4. Problemet er at bremsene sjeldent virker lenger enn til jeg er framme der plantene befinner seg ;-) Tanke og handling går hver sine veier :-D

    SvarSlett
  5. He he, portforbud hørtes ut som en god ide for oss begge ;-)
    Og, for the record, det var Echinacea Doble Delight, som ble med oss hjem ;-))

    SvarSlett