mandag 24. august 2009

Forumstreff vel overstått

Takk til alle deltakere for en flott helg, i godt selskap :)

Etter 6 timer i bil på fredag,guidet gps'en Racemosa og meg opp til Else Bjørg sin hage og planteutsalg. Et deilig sted, med masse spennende planter både i bed og i potter. Jeg klarte å plukke med meg 12-15 planter allerede her. Lista var dermed lagt ;)

Vel framme på hotellet var det et velassortert byttebord og et enormt auksjonsbord, med flotte planter. Jeg fikk avlevert mine plantekasser og forsynte meg grådig av nye planter, allerede FØR jeg rakk å sjekke inn på hotellet :lol: Ikke vet jeg hva alt sammen er, men jeg tror bl.a. jeg fikk med meg et godt utvalg av "nærsyntplanter" til fjellhage og grusbed :)

I ettermiddag må jeg skrive meg en liste over alt sammen og sette med ned med min venn Google, for å få litt mer info om hver enkelt plante ;) Noen umerkede potter har jeg også. Her må det nok identifiseringshjelp til.

Etter middag på fredag hadde vi en liten auksjon, for å slippe bruke HELE lørdagskvelden på det. Jeg var LITT forsiktig med budene og trakk meg på de som gikk høyest (selv om jeg angrer litt på noen av dem nå), men satt igjen med 4 dagliljer til kr. 100 og 2 ildblomkarser til kr. 35,-.

Så var det lørdag og busstur. Dette ble en dag med kontraster, flotte inntrykk og selvsagt enda mer planteshopping ;)

Første stopp var en hage med mange flotte planter. Mange Gentiana i full blomst, stein, grus, jord og litt kupert landskap. Her var det også plantesalg og jeg klarte selvsagt å få med meg en 8-10 potter herfra også.

Neste stopp var Myras hage på Hidra. Her følte jeg at jeg gikk med hakeslepp nesten fra vi kom til vi reiste. Skal få lagt ut noen bilder i kveld. Denne hagen er vanskelig å beskrive med ord, men jeg konkluderte i hvert fall med at stein og fjell og bratt terreng IKKE er noe hinder for å få til en frodig, variert og flott hage :) Min tomt er ikke bratt i det hele tatt, i forhol til deler av denne hagen. Det flotte bassenget gjorde også inntrykk. Her var terrenget brukt, som det var, men det var støpt kanter der det var behov for det. 4 meter på det dypeste, med egen brygge, badetrapp og robåt :D Samme prinsippet som jeg har tenkt i min planlegte dam, men den blir jo bare en sølepytt i forhold ;)

For å komme til siste post på lørdagens program, måtte vi over noen fjell og dype daler. Jeg er fasinert av terrenget, men må tilstå at jeg samtidig er ganske redd på denne typen veier. Hårnålsvinger og bratte stup, gjør ikke godt for en sjel med høydeskrekk.
Siste post var Oddvar sin hage. Her er det Orkideer, Hepatica og andre sjeldenheter som domineter. Litt feil årstid for blomstring på disse, men allikevel kjempeflott å se hvordan det går helt fint å hage i nesten vertikalt terreng. Her fikk jeg avlevert noen Brugmansia og Pleioner til Oddvar og fikk med meg noen flotte Fuchsia tilbake. Litt shopping ble det her også. En Cypripedium, Eryginum, Iris, Impatiens... og litt mer som jeg ikke husker i farten.

Tilbake på hotellet var det ikke mye tid til å slappe av og fordøye inntrykkene, før middag. En kjapp dusj og fiksing av fasade, var alt det var tid til :) Deilig middag og ny auksjon, hvor jeg også klarte få med meg noen planter (surprise!!) ;)

Søndag valgte jeg å vende nesa hjemover, i steden for å bli med til Sandnes. Tror det var lurt å komme seg avgårde litt tidlig, for trafikken tettnet til når jeg kom opp i Telemark og Vestfold. Ble nok verre utover kvelden tipper jeg. Godt å komme hjem til gubbe og bikkje og slappe av med beina på bordet noen timer :)

Konklusjonen er: Forumstreff er IKKE noe latmannsliv, men samtidig utrolig hyggelig, lærerikt, spennende, givende og berikende for sjel og egen hage ;) Jeg talte 66 nye planter da jeg lastet ut av bilen i går ettermiddag. Noe kjøpt og noe fått.

Håper jeg får til å bli med til Trondheim neste år :) Takk til alle som var med og ikke minst til arrangementskomitèen for en flott helg i hyggelig selskap. Kjempegøy å få satt ansikt på mange nick.

1 kommentar:

  1. Takk for sist :-)
    Det er fortsatt helt blåst i hodet mitt etter alle de inntrykkene, og i ettermiddag har jeg jobbet i hagen!
    Vedr. den bussturen så ser vi kanskje forskjellen på folk fra Vestlandet og andre: jeg sovnet, jeg :lol:

    SvarSlett