onsdag 19. august 2009

Hva nå? - Frustrert over byråkratiet :-(

Lettere frustrert og fortvilet over tungrodd byråkrati og regelverk. :(

Melding om oppsetting av drivhus, med tegninger, underskrifter og alt som skal til, ble sendt inn for ca. 3 uker siden. Jeg har vært i kontakt med en hyggelig dame i Stokke kommune et par ganger i løpet av denne tiden, og senest i går lovet hun meg å ta tak i saken og få sett på papirene. Nå ringte hun meg tilbake. Papirene ser helt OK ut og hun ser for så vidt ingen grunn til at vi ikke skal få lov å sette opp drivhuset, slik det er planlagt. MEN... det er et stort MEN :( Eiendommen vår ligger i NLF-område, men er regulert til boligformål. Administrasjonen har tidligere behandlet slike saker selv, på dispensasjon. Kommunestyret vedtok imidlertid, tidligere i år, en innstramning, som medfører at ALLE slike byggemeldinger skal behandles i plan- og bygningsutvalget. Det vil si at saken må legges fram i første møte, som ikke er før 14. oktober 2009!!! Som hun sa, vil administrasjonen legge fram saken med positiv innstilling, men det er jo ingen garanti for at utvalget mener det samme. Utvalgene er ikke alltid enige i hva administrasjonen mener.

Nå må vi ta en vurdering, på hva vi gjør. Tar vi sjansen på at det blir positivt svar og går i gang med støping av gulv, eller venter vi til vi har en endelig avgjørelse?

- Tar vi sjansen og går i gang nå, vil jeg ha fin plass til plantene mine i vinter, men vi KAN i verste fall, risikere å måtte rive hele greiene igjen. DET skjer i så fall ikke uten kamp ;) Ender det med riving, er en del tusen gått rett i dass. Isolasjon, rør, betong m.m. er slett ikke gratis.

- Venter vi på endelig svar, må jeg antakelig overvintre alle plantene mine i kjelleren enda en vinter :( Midt i oktober er tiden når jeg vanligvis bærer plantene inn og er vi uheldige med været, kan det være for sent å få opp noe drivhus denne høsten. Enkelte år har vi jo fått snø allerede, midt i oktober. Selvfølgelig kan vi spekulere i og håpe at vi får en mild høst. Da vil vi kunne rekke å få det opp i siste halvdel av oktober og få plantene i hus før det blir virkelig kaldt. I mellomtiden kan jeg mellomlagre i kjeller og garasje.

Elle melle deg fortelle..... ;) Vi får ta en diskusjon i heimen i kveld og bli enige om hva vi gjør. Det skal ikke være enkelt.

6 kommentarer:

  1. Stakkars deg! Det der var kjedelig for å si det mildt! Papirmøllen går usigelig tregt og det ville vært alt for ille om dere måtte rive ned igjen også. Det blir nok en vanskelig avgjørelse å ta. Jeg ønsker dere lykke til og håper det går i orden!

    SvarSlett
  2. Kjipt. Det kommer sikkert til å gå bra, men det er jo noe å satse penger på det likevel - det er jo ingen garanti. Lykke til med resten av drivhusprosessen uansett hva det blir til - for jeg kan jo ikke tenke meg annet enn at drivhus blir det. :)

    SvarSlett
  3. Æsj, så kjedelig! Vet ikke selv hva jeg hadde gjort. Det handler jo litt om hvor raskt dere kan sette det opp. Normalt er det jo ikke frost såpass tidlig, men det vil jo ta en stund å få satt opp huset. Si i fra hvis du trenger hjelp, for å få det raskere opp!
    Blir det noe trompettreff hos deg forrseten? hadde vært moro å se showet ;-))

    SvarSlett
  4. Vi har bestemt oss for å satse på en lang, mild høst, slik at vi setter det opp ETTER 15. oktober. Må tilstå at vi da regner med å få et ja, slik at det bare er å kjøre på etter møtet. I mellomtiden får jeg lagre plantene i verkstedet til gubben, hvis det blir for kaldt ute :-)

    SvarSlett
  5. Trompettreff ja.... Har litt problemer med å få tiden til å strekke til, men skal se litt nærmere på kalenderen. Tror det må bli en ukedag. har ingen ledige helger framover.

    SvarSlett
  6. Jeg satte opp drivhus i november.... Det var en kald fornøyelse, og det snødde de siste dagene, men du bor jo i syden i forhold til meg. Lykke til!

    SvarSlett