tirsdag 18. august 2009

Nå er blomstershowet snart i gang :-)

Til tross for en kjølig, våt og tidvis vindfull juli og august, står nå mange av Engletrompetene med store knopper. I løpet av noen dager vil jeg tro de fleste er i full gang med blomstringen. :)

Noen av de store/gamle har blomstret litt den siste måneden, men nå kommer de med det virkelige floret. Mengder av knopper som er i ferd med å åpne seg, nesten samtidig. Her blir det hvitt, rosa, fersken, orange i skjønn forening.

Samtidig er det mange frøplanter som har funnet det for godt å vise fram sine første blomster nå. 2 har blomstret en stund, begge rosa, enkle. Nå venter jeg på 8-10 stk. til som står med sprekkeferdige knopper som er i ferd med å åpne seg. Allerede i ettermiddag tror jeg at jeg vil kunne oppleve noen nye skjønnheter i hagen, men det tar nok fortsatt et par dager før jeg ser endelig form og farge på dem. :)
Jeg har allerede smugtittet litt inni noen knopper og ser at minst 4 av frøplantene kommer med dobble blomster.
En menge andre frøplanter og navnesorter står med små og mellomstore knopper og vil forhåpentligvis rekke å blomstre før vinteren. Blir nok en del blomstring i drivhuset i høst tenker jeg. Ikke alle som rekker å bli ferdig (eller å begynne) før de må inn.

Hvis noen vil oppleve Brugmansia-blomstringen på sitt beste får de ta kontakt. Regner med at mange står på sitt flotteste litt ut i neste uke. Det er selvsagt umulig å få til at alle blomstrer på en gang, men i uke 35 og 36 vil det nok være mange som blomstrer på en gang.

2 kommentarer:

  1. Ja, det skulle jeg gjerne opplevd. Synd du bor så langt unna.... :)

    SvarSlett
  2. Kanskje litt langt å reise fra Portugal for å se på Engletrompeter, men skulle du være gal nok er du hjertlig velkommen :-)

    SvarSlett