onsdag 12. august 2009

Lar vi oss lure? - Ikke hagerelatert

Jeg føler meg litt lurt og samtidig litt dum. :( Men ikke mer enn at jeg vil høre om det bare er meg som har latt meg lure, eller om andre også går i den samme "fella".

Jeg har aldri vært flink til å følge med på prisene når jeg handler dagligvarer. Mat må vi ha og jeg har stort sett alltid bare plukket med meg det vi trenger, uten å studere prisen særlig nøye. Grøsser når jeg kommer til kassa og skal dra kortet, men det er en annen sak :( Det jeg gjerne har gjort er å ta de største forpakningene. Det lønner seg jo alltid å handle "stort" har vært min filosofi. Den største flaska med Idun ketchup, den største posen med peanøtter, det største glasset med pastasaus (ja det hender jeg bruker ferdig saus ;) ) osv. osv.

Saken er at jeg tilfeldigvis begynte å sammenligne litt priser på normal og litt større forpakning. Det jeg ser er at:
- Polly peanøtter koster nesten 10,- mer pr. kg. når de ligger i den posen som er "enkel å åpne", kontra når de er i gammeldagse poser.
- Idun ketchup er rimeligst når du kjøper den i de minste flaskene i steden for "påhodetflaska" eller den store flaska.
- Dolmio pastasaus "classico" er også 8-10 kr. dyrere pr. kg når den er på 750g. glass kontra 500g. glass.

Dette er eksempler jeg husker i farta. Har i det siste lagt merke til stadig flere eksempler av samme kaliber.
Hvorfor er det slik? I de fleste sammenhenger får man mer for pengene når man kjøper "stort", men i dagligvarebransjen lønner det seg helt tydelig ikke. Spekulerer de i at folk tar det for gitt at de største forpakningene er billigst og lar seg lure? Jeg bare spør...

1 kommentar:

  1. Ja, det gjør de helt sikkert. Det er derfor de stabler opp skinkebokser i digre hauger også. Uten å sette ned prisen, mind you, for du og jeg tenker "billigere" når vi ser en slik stabel. Og så handler vi. Jadda :-D

    SvarSlett