mandag 3. august 2009

Hagestæsj i all enkelhet - En liten utfordring

Jeg har aldri vært særlig glad i for mye "stæsj" i hagen. Plastsvaner, flamingoer og glorete hagenisser er ikke min greie :( Allikevel har det gjennom årene dukket opp en og annen keramikkfigur, som jeg ikke har klart å gå forbi :)

Det hadde vært gøy å se hva andre har av figurer o.l. i sine hager. Hva har DU av "stæsj" i hagen din? Kan vi ikke vise hverandre hva vi har og liker av keramikkfigurer, plastfigurer og annet tilbehør som pynter opp? :) Lag gjerne et innlegg i din egen blogg og legg inn en kommentar her, med link til innlegget.



Her og fru pinnsvin var de første som fikk innpass i min hage. Her titter de fram i jungelen av Cordyalis Lutea ved siden av garasjen. Cordyalisen er jeg faktisk blitt litt glad i, selv om jeg egentlig ikke er veldig glad i gult. Den sprer seg ganske uhemmet med frø, men er grei å luke og blomstrer utrolig lenge. Her har den blomstret siden tidlig i juni og er fortsatt i fullt flor :) En fin bunndekker som ikke slipper mye ugrass igjennom.









Herr og fru Frosk var de neste som fikk innpass :) Jentene mine hadde kjøpt dem til meg da de var på ferie i Danmark med pappa'n sin. Fru Frosk døde dessverre da hun fallt ned av peishylla for et par år siden, men herr Frosk ser fortsatt ut til å trives som enslig i skyggen under Brugmansiabladene. Litt selskap har han jo, i alle de små froskene som ferdes over hele tomta her ;)











Fru Snegl er siste tilskuddet til samlingen. Hun stod i hylla og smilte så pent til meg, da jeg besøkte botanisk hage i Gøteborg i våres. Hun ville definitivt være med hjem til Stokke og er den eneste sneglen i min hage som lever et trygt og godt liv, uten fare for å bli offer for den morderiske saksa ;) Burde kjøpt med en venn til henne, men jeg prioriterte å kjøpe planter framfor flere snegler. :)












Med årene dukker det helt sikkert opp flere figurer som roper på å få bli med hjem. Finner jeg en hagegnom som appellerer til meg, skal du ikke se bort i fra at også han blir en del av hagen på Knatten, men inntil videre er det først og fremst de søte keramikkdyrene som har smeltet meg og som får meg til å smile hver gang jeg støter på dem :)

7 kommentarer:

  1. Koselig innlegg om dine kjeramikkhagedyr!

    Kanskje mitt kjeramikkpinsvin som lever en trist tilværelse i en pose i drivhuset bør komme ut i lyset og frem i hagen.

    SvarSlett
  2. For å unngå uhemmet spredning, er det kanskje likegreit at Fru Snegl er ensom i sitt slag ;-)

    Ellers er det så sant som du sier, at vi faller for stæsj/søte dyr fordi de får fram smilet hver gang vi "møter" dem. Og det er virkelig en prisverdig egenskap! Hva som får fram smil eller grøss er like individuelt som plantesmaken. I sin egen hage er man heldigvis selv smakssjef :-)

    Har visst pådratt meg et par dyr selv... Skal få tatt noen bilder (men akkurat nå er det litt for vått).

    SvarSlett
  3. De pinnsvinene var jo søte da :-)
    Akkurat denne utfordringen må jeg nok la ligge, her i hagen er det helt fritt for stæsj. Men jeg ser jo ikke bort fra at det kommer noe etterhvert.

    En av brugsene jeg kjøpte av deg har kommet med 2 nydelige blomster (den lakserosa) og en har massevis av knopper. Kun den varigerte som ikke har vist tegn til knopper foreløpig, men alle tre er blitt kjempestore og ser ut til å trives :-)

    SvarSlett
  4. Jeg har også pådratt meg et froskepar og fem brune keramikkfugler. De er fremdeles på vent til dammen blir ferdig, men regner med at de kommer til å bo på noen steiner der.

    SvarSlett
  5. Koselig hagestæsj du har. Det lille stæsj jeg har er på verandaen - har aldri helt blitt fortrolig med mine plasseringer ute i hagen - kommer ann på stilen man har på hus og hage. Noe av mine impulskjøp ligger også stuet på vaskerommet - kommer under kategorien "virkert som en god ide der og da" - dvs angret straks jeg kom hjem og aldri så dagens lys i hagen.

    SvarSlett
  6. Takk for hyggelige tilbakemeldinger :-) Ja, smaken er som baken, både når det gjelder planter og hagestæsj. Godt det, slik at ikke alle hager blir like ;-)

    Godt at Bruggene trives og vokser Wenche. Maya kommer nok etter hun også. Det hender de trenger litt tid på seg når de er små.

    SvarSlett
  7. Det er ikke så mange flamingos i min hage men frosk! dem har jeg dilla på. Nå meg jeg slutte å ta med alle jeg finner hjem, de begynner bli litt mange, men jo, jeg synes det er gøy med stæsj :)

    SvarSlett