mandag 15. juni 2009

På leit etter energien

En rolig helg, uten hverken russejubileum eller familieselskap, bare forsiktig rusling rundt husveggene og legevaktbesøk med gubben.

Opprinnelig plan for helgen var russefest på lørdag og familieselskap på søndag. Gubben dro til Sverige på fredag og jeg brukte fredagskvelden til festforberedelser. Lakket negler, renset smykker og planla antrekk. Når lørdagen opprant var jeg imidlertid så tom for energi, at jeg ikke orket tanken på å stæsje meg og dra på fest. Meldte dermed avbud til festen og tilbrakte dagen og kvelden med "meditering" i sola, rolig hagerusling og identifiseringsjakt på nett og staudebøker :) Selv om jeg tok det svært så rolig, klarte jeg å få pottet opp 3 kasser med stauder, som etterhvert skal ut for salg, Cordyalis Lutea, en mørk rosa primula og... husker ikke. Gul prestekragelignende blomst som blomstrer tidlig. Målet var å få plass til noe annet/mer i staudebeddet, men til tross for at jeg pottet opp 72 potter, syns det nesten ikke i bedet. Får nok bare fortsette om det skal monne noe ;)

Søndag var planen, som nevnt, familieselskap/bursdagsfeiring på Nøtterøy, men gubben kom hjem fra Sverige, med et øye så vondt at han nesten ikke hadde klart å kjøre motorsykkelen hjem. Legevakta neste. Legen skrapte ut metallspon tilsvarende "en middels lastebil" som han sa, av høyre øye og utstyrte ham med salve og sjørøverlapp. At den mannen ikke kan lære seg å bruke vernebriller når han jobber :(
Så det ble rolig hjemmesøndag i steden.
Mens vi ventet på time på legevakta var vi innom søster og hentet en del frøplanter av Løvemunn. De selvsår seg noe vanvittig hos henne. Plantet dem langs verandaen, der jeg også strødde ut en haug med frø av Løvemunn på lørdag. Forhåpentligvis blir det et fargehav utpå sommeren.

Det å sitte og bla i hagegøker og surfe på plantenavn og bilder, er ikke heldig for en svak sjel.;) I tillegg til den gryende Hostadilla, kjenner jeg nå at en Saxifraga-dille er i gryningen, de lave tuedannende dianthusene er flotte :) Takløk er spennende og.. og.. Håpløst tilfelle av "måhasyke" ;)

Formen er litt variabel om dagen. Enkelte dager kjennes det ut som om jeg kunne sovet stående og humøret er særdeles labert (og det ligner ikke meg) :( Neida, jeg er ikke syk, er nok bare litt utladet etter vinteren og vårens hendelser tror jeg. Prøver derfor å ta det LITT rolig på hjemme-/hagefronten. Ikke starte noen nye, store prosjekter og avvente litt med de tyngre jobbene. Problemet er jo bare at, selv om jeg er sliten, klarer jeg ikke å sitte på rumpa og glo i veggen ;) Dermed blir det til at jeg pusler litt rundt i bedene allikevel :) Samtidig er jeg jo ivrig etter å iverksette noen av de mange planene. HELT uvirksom klarer jeg altså ikke å være. Sitter jeg stille, blar jeg i bøker eller surfer og da oppstår det bare nye diller ;)

I går kveld pakket jeg 9 pakker med frøplanter av Brugmansia, som skal rundt i det ganske land til "fosterforeldre". Det ble 3 planter til hver og i tillegg har jeg fortsatt 10-12 planter igjen. Håper de kommer vel fram til alle og at de tåler belastningen med å bli tatt ut av pottene.

3 kommentarer:

  1. Høres ut til at du bør sjekke stoffskiftet ditt. Symptomene dine tyder på at det kan være for lavt....Har det selv, gikk 10 år og slet uten diagnose.

    SvarSlett
  2. Eller så kan du mangle B12. Det du beskriver kjenner jeg veldig godt igjen. Men som Randi nevner, det kan jo være stoffskifte.

    Det er heller ikke utenkelig at du har fått en reaksjon på flyttingen og alt det har ført med seg. Ta det litt med ro fremover, og se om det hjelper. God bedring!

    SvarSlett
  3. Jeg tror nok helst det er en liten "nedtur" etter vinteren og vårens aktivitetsnivå. Tipper det går seg til ut over sommeren. Hvis ikke skal jeg prøve å få tatt meg en legetur, hvis jeg husker hvor han har kontor ;-)

    SvarSlett