lørdag 26. desember 2009

En snøfull jul med bilforviklinger

Jeg etterlyste vel tidligere et lite snølag til ekstra isolasjon av veggene i drivhuset Nå har jeg fått det jeg ba om og mere til ;-)

Etter en mild julaften med regn og sørpe, ble det litt kaldere igjen og 1. juledag snødde det vannrett hele dagen. Vi kjørte til Porsgrunn på familiemiddag. Da vi kom hjem utpå kvelden, kom vi opp bakken med BMW’n (med et nødrop) 15-20 cm. med snø gikk greit å forsere på 2. forsøk. Et par timer senere skulle gubben hente ungdommene, som var på middag hos faren i Sandefjord. Det snødde fortsatt vannrett. Mens han var borte kom naboen med traktor og måket veien. Flott tenkte jeg, da kommer de greit opp igjen :-) Det jeg IKKE tenkte på var at under all snøen lå et islag omtrent like glatt og blankt som en skøytebane :-\ Resultatet var BMW på tvers midt i bakken og masse styr for å få den løs igjen. Da den var vel parkert nede ved veien, kom gubben på den geniale ideèn å kjøre litt opp og ned med arbeidsbilen, som har 4-hjuls trekk. For å få krafset litt opp i snø og is. Resultat……….. arbeidsbil i grøfta, på tvers av oppkjørselen. Der har den står i natt.

Nå har gubben frest og begge bilene trygt plassert nede ved veien. Gubben tok seg en tur for å få tak i salt, slik at vi kanskje kan bli kvitt isen, før det blir alt for kaldt.

drivhus 2 juledagMed været som var i natt, skal jeg love at jeg ikke sov godt. Kl. 04.00 var jeg oppe en tur og vurderte faktisk om jeg skulle dra på meg varmedressen og gå ned for å sjekke drivhuset. Akkurat da ønsket jeg sterkt at det var plassert slik at jeg kunne sett det fra huset. Gikk og la meg igjen, men tipper jeg hadde sovet bedre hvis jeg hadde gått ned en tur ;-)

Tuslet ned rett etter at jeg stod opp og lykken var stor da jeg så et helt drivhus, med bare litt snø på taket. Det ser ut som vinden har blåst av det meste. Inne var det grei temperatur og begge ovnene var nærmest kalde. De har med andre ord ikke gått mye i morges. Nøyde meg, i første omgang, med å sette på lyset, i håp om at lampene skal avgi nok varme til at snøen på taket slipper og glir av. Får sjekke igjen i ettermiddag og evt. hjelpe det som måtte ligge igjen. Som bildet viser, har jeg absolutt fått hjelp av snøen til å isolere :-) Det dekket kommer nok godt med nå som de melder 15-20 kuldegrader den kommende uka.

Kjære overgartner, vi har fått nok snø nå takk. Hvis du i tillegg kan holde temperaturen på et par kuldegrader resten av vinteren, vil jeg bli veldig glad. Det er ikke nødvendig med –20, slik det er forespeilet. ;-)

5 kommentarer:

  1. Tiltrer bønnen til Overgartneren...

    SvarSlett
  2. ;)
    God jul iallfall.

    SvarSlett
  3. Huff da! Trøsten er at det er verst med første snøen! Bekymringen for drivhuset er kanskje det verste da. Håper overgartneren lytter :o\
    Ønsker deg God jul videre!

    SvarSlett
  4. Så godt at noen har kontakt med overgartnerern... Her har vi fått snø nok til langt ut i april... Håper du har god forbindelse og at det nå vil slutte å snø!
    HIld

    SvarSlett
  5. Jeg er enig, nå er det nok!! Kjente meg igjen i drivhusbekymringene ;-) Jeg kan heldigvis se drivhuset da, men bekymret meg likevel.

    SvarSlett