onsdag 9. desember 2009

Ekstra isolering av drivhuset

Vel, nå får det stå sin prøve når kulda kommer. I går var jeg nede og la remser med 5 cm. isolasjon rundt hele drivhuset, langs bakken og fylte inntil med grus. Da håper jeg at kulda ikke kryper like lett inn i gulvet, som den gjorde da det var kaldt i forrige uke. Da var det nemlig under 0 grader i gulvet, langs veggene. Hadde ALDRI trodd jeg noen gang skulle ønske meg snø, men..... Hadde det bare kommet et godt snødekke nå, før det blir skikkelig kaldt, ville jeg kunnet sove bedre om natten. En halvmeter snø langs drivhusveggene, ville isolert godt mot kulda.

Inne ommøblerte jeg. Satte jeg alle pottene på 5 cm. isolasjonsplater og stablet pottene mere sammen, midt på gulvet, delvis oppå hverandre. Reduserte også det oppvarmede arealet med mer bobleplast, slik at jeg nå har kun den midterste delen oppvarmet, ca. 1/3 av drivhuset blir nå varmet opp. Det vil si ca. 12 kvm. Trenger ikke mer plass nå gjennom den kaldeste perioden. Det er jo bortkastet å varme opp kosekrok og arbeidsbord, når det allikevel ikke skal brukes de nærmeste 2-3 månedene. Det blir litt kronglete å komme til hvis jeg må vanne noe, men det er jo ikke mye vann som skal til nå, før det blir mer vårlig og varmere i været :-)

Nå tror jeg det bare får stå sin prøve gjennom desember, januar og februar. Går det dritt, så går det dritt. Kommer jo til å følge litt med på temperaturen, men mer isolering er ikke godt å få til nå. Jeg krysser fingrene og håper det beste.

2 kommentarer:

  1. Dette var kjente toner. Jeg springer ut og inn og sjekker temperatur jeg også. Også pendler jeg mellom: "Det får bare stå sin prøve" og " Hvis jeg flytter den store ned og ..." Er litt skremt over kuldeperioden som er meldt. Godt det ikke er mer enn noen uker til det blir vår. Sånn ca. 12-14. :-DDD

    SvarSlett
  2. Ja, noen bekymringer skal man jo lage seg ;-) Jeg har heldigvis latt de mest verdifulle plantene stå i kjelleren. Dette 1. året får være en prøve på om det er fjennomførbart og ikke minst økan forsvares økonomisk å holde det frostfritt gjennom vinteren.

    SvarSlett