mandag 20. april 2009

Kassene tømmes og bedene fylles

En deilig helg, selv om været ikke var helt som lovet. Delvis skyet og kals vind, gjorde at hagegal-jakka var god å ha :)

Lørdag stod vi "på hodet" i skurebøttene i gamlehuset. Startet tidlig og var i gang ca. kl. 08.00 lørdags morgen. Med god hjelp fra 2 søstre, klarte vi å få tatt det aller meste i løpet av lørdagen. Nå gjenstår underskapene på kjøkkenet, vinduer og gulvene inne + at vi nok må ta en runde med riva og saksa i hagen før fredag. Kan vel ikke godt overlate hagen til ny eier, full av bikkjedritt etter vinteren. :(

Søndagen var gubben avgårde på styremøte i Z1-klubben, så jeg og Zeico hadde hjemmealenemorro og jobbet i hagen :) Til tross for den nevnte kalde vinden, var det deilig å holde på. Utrolig godt å endelig komme skikkelig i gang igjen. Nå har jeg tømt 7 plantekasser, "bare" 9 kasser igjen :O
Fortsatt er det stedvis tele i jorda og litt snø ligger igjen her og der, så noen av plantene står foreløpig "på vent" der de skal plantes. Frossen jord er ganske så umulig å grave i ;) Resultatet av plantingen, blir antakelig som det pleier, det fullkomne kaos, uten system hverken i farger eller blomstringstid. Det viktigste nå er å få ting i jorda. Får heller flytte på en del ting senere, når jeg ser hva som blir helt feil. Det dukker jo stadig opp nye planter også. Fortsatt ikke de mest spennende planteslagene, men ordinære stauder og busker som er dekorative, selv om de er vanlige.

Tror jeg fant min første, lille Iberia i går :( Ikke uventet, men allikevel..... Får nok bare holde øynene åpne framover og ta dem etterhvert som jeg finner dem. Står noe sneglegift i garasjen, men venter til jeg ser omfanget før jeg evt. bruker den.
Er det mulig å lære opp Zeico til å plukke snegler tro.... ;) Bikkjer lukter seg jo fram til det meste. Tenk så praktisk med en Rottis som plukker Iberia snegler. Kunne lært ham til å putte dem rett i ei bøtte med salt :)

Fant igjen potta med Cypripedium i går. Regnet egentlig med at den var død, men jammen meg var det liv nedi der :) Fortet meg bort i skogkanten og fant noen never med barnåler og skogbunn, som jeg blandet i litt jord og plantet den i. Blir spennende å se om den kommer med blomst i år.

Engletrompetene som ble "kastet ut" for noen dager siden, ser ut til å ha klart overgangen til utelivet ganske bra. Natt til søndag var det nede i -0,9 men skadene er minimale. Noen få frostbitte blader kan jeg leve med. Det kommer fort nok nye ;) Ser på langtidsvarselet for den kommende uka at de melder stort sett gode temperaturer over 0, så nå åker nok resten av plantene ut i løpet av uka. Greit å få aklimatisert dem før jeg begynner jobben med å potte om i mer egnede potter og kar.

I dag blir det ikke haging, men vindusvask og siste innspurt i gamlehuset. Du som jeg gleder meg til å bli ferdig med dette nå, slik at vi kan konsentrere oss om ETT hus og en eiendom :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar