onsdag 8. april 2009

Det regner......

.... og selv om jeg gjerne skulle hatt sol på fridagene mine, er jeg glad for det. Regnet tærer godt på snøen og ute på jordene begynner det nå å danne seg små sjøer av regn og smeltevann. Fortsatt mer snø enn jeg er komfortabel med her oppe på Knatten, men jeg må bare innse at det tar den tiden det tar å bli kvitt den. :)

Inne er det heldigvis både tørt og varmt og vi storkoser oss i vårt nye bo. Jentungen reiser på påskefjellet med en vennegjeng, så det blir bare meg og far hjemme. Blir stille og fredelig med god tid til å pusle i huset og planterommet :)

Det lille jeg har sådd i år ser ut til å komme fint det aller meste. I går oppdaget jeg den første spiren av Protea. Sådde 2 slag, 5 frø av hver. Får oppdatere på Spira etterpå. Jacaranda har spirt med 4 små planter, Plumeira har kommet med 4 små planter og Apeskrekken med 10 av 14 frø som har spirt.
Hadde 2 bitte små frøkapsler på B.Taylor Dawn som plutselig tørket inn. Regnet ikke med at det var spiredyktige frø i noen av dem, men åpnet dem allikevel og fant noe som lignet frø. Stappet dem ned i hver sin potte og jammen spirte de :) 8 i den ene og 2 i den andre.
Den store frøkapselen jeg har ventet på i hele vinter, på Salmon Perfection, tørket også inn for et par uker siden. Ca. 60 frø ble sådd i et beger og satt i vinduskarmen på badet. Siste opptelling viste 21 spirer allerede og antallet øker for hver dag. Jeg som ikke skulle så Brugmansia i år =)) Er litt ekstra spent på denne krysningen (Salmon Perfection x Maya) Drømmen er en variegert plante, med doble rosa blomster :x Men det skal vel mye til at jeg er SÅ heldig. Uansett bør det bli fine planter ut av dem. Begge "foreldrene" er sykdomsfrie, blomsterrike og flotte planter i det store og hele.

I går hentet vi de siste plantene i "Svartegata". 2 oppstammede Fuchsia og 15-20 store Brugmansia. 3 ble erklært døde, men resten ser det ut til at det fortsatt er liv i. Totalt har jeg så langt mistet 17 planter i vinter. Ikke så aller verst det synes jeg, med tanke på oppbevaringen og mangel på stell og ettersyn i store deler av vinteren. Jeg har fortsatt over 100 frøplanter fra i fjor og året før, som skal evalueres etter hvert som de blomstrer. Planterommet i kjelleren er nå stapp fullt og det er nærmest umulig å komme til alle plantene for å få vannet. Godt det bare er noen få uker før jeg kan begynne å ta dem ut.
Yndlingene mine, Maya og Salmon Perfection har faktisk hatt årets første natt utendørs i natt. De står på terrassen, under tak og ser ut til å trives med den kjølige tilværelsen der ute.

Åpningen av BlomsterKnatten må sies å ha vært vellykket. Mange kunder og bestillinger allerede og flere har sagt de kommer etter :)

Nei, nå får jeg komme meg ut av morgenkåpa og begynne gjøre litt fornuftig. Litt påskerengjøring og pynting må vel til her også :)

Ha en fin dag alle sammen :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar