fredag 8. april 2011

Pakket og klart



Da var den verste jobben ferdig. Alle stauder er pakket pent i poser og sortert til hver enkelt importdeltaker. Det har vært en formidabel jobb, som ikke hadde vært mulig å gjennomføre, uten gode hjelpere. Torsdag begynte vi med å sortere hver plantesort i poser, merket med plantenavn, antall og mottaker. Zeico og Delphi var ivrige "hjelpere" som ikke lot seg affisere av at de tidvis var mer i veien enn til hjelp. Godt å se sosiale bikkjer som kan leke sammen, uten en masse bråk. Vinden gjorde også arbeidet trøblete, både i går og i dag. Poser, merkelapper og torv blåste i hvirvelvinder både utenfor og inni uthuset. Pga plassproblemer måtte vi ha plantesekkene utendørs, slik at vi kunne stable de ferdig pakkede posene inne. Da vi avsluttet i går, var nesten alt ferdig pakket. 20-25 sorter gjenstod, før vi kunne begynne på den møysommelige jobben med å sortere på hver enkelt person.
Marosa og lille Marius var de første som ankom ca. kl. 11.00 i formiddag. Marosa rakk knapt å si hei, før hun brøt sammen i krampelatter over alle eskene med poser og meg som stod krumbøyd og lette desperat etter en pose med planter, som jeg hadde rotet bort. Jeg kan fortelle at det IKKE er lett å finne en spesifik pose, som har forvillet seg innimellom 150 andre like poser, bestående av torv og røtter.

Etterhvert ramlet det inn flere hjelpere. Marosa, Torun, Svein, Racemosa og Snuffeldyret, stod på som "lyktetennere" og sorterte, etter beste evne. Jeg skal tilstå at jeg en periode var litt motløs og tenkte at dette kom til å ta hele natta å bli ferdig med. Heldigvis gikk det lettere etterhvert. Det ble bedre plass og enklere å lete gjennom hver eske for å finne den personen man holdt på å plukke til. Utover ettermiddagen ramlet det inn noen som hadde avtalt å hente i dag. Da var vi heldigvis, mer eller mindre ferdige med all pakkingen og det ble tid til å skravle litt, før folk pakket med seg det de skulle ha og kjørte hjem.

Av ca. 170 sorter var det kun en eneste sekk som var tvilsom i hht. kvalitet. Alt det andre så ut til å være i god form og det bør absolutt være mulig å få fine planter ut av dette. Dicentra Burning Hearts, var den ene tvilsomme. De som har bestilt av denne får derfor minst 1 plante mindre enn bestilt. Det er såpass lite svinn, at jeg tror ikke engang jeg gidder klage på det til leverandør. Såpass får vi tåle, når vi bestiller 6-7000 planter.

Nå gjenstår for meg å rydde verkstedet til gubben, slik at han kommer til der og får skrudd motorsykkel igjen, før jeg må begynne å potte opp/jordslå mine egne planter. Håper å få begynt litt på den jobben i morgen, men jeg har også tenkt å bare slappe av og kose med sammen med alle de som kommer innom i løpet av morgendagen, for å hente sine planter.
Alt i alt er konklusjonen, slitsomt, spennende, morsomt og absolutt noe jeg kan finne på å begi meg ut på igjen, men ikke i år og kanskje heller ikke til neste år ;-)

Det mest slitsomme disse 2 dagene har nesten vært vinden. Jeg hater vindvær og det har vi hatt så det holder. I dag var det så ille at ei diger gran blåste overende og delvis ut i veien, ved drivhuset. Heldigvis ingen skader, hverken på folk, drivhus eller biler. Får se om ikke gubben får tatt fram motorsaga i morgen og fjernet den delen som ligger ut i veien.

11 kommentarer:

  1. Jeg skal jammen ikke ha noe av æren for denne jobben, det skal alle dere andre ha. Når jeg ankom var det bare kosen igjen. Tittet raskt over plantene før jeg la de inn i drivhuset og de så bra ut. Noe smått, men ok.

    Takk for at jeg fikk være med på importen! Du er jammen super!

    SvarSlett
  2. Jøje meg - så flinke dere har vært!

    SvarSlett
  3. Jøje meg - det seier eg og. Eg har jo sett litt om denne planteimporten på skravleforumet. Men dette her var stort.

    SvarSlett
  4. Jaja, mye jobb var det, men det var nå moro også :)

    SvarSlett
  5. Dere har vært kjempeflinke :-) Tusen takk til alle som har bidratt og spesielt til deg Trine som har ordnet med hele importen :-)

    SvarSlett
  6. wow!
    Tusen takk for innsatsen, og om jeg ikke alt har sagt det så har du frikort på alle de planter du kunne tenke deg fra hagen min. Ikke så mye å by på her, men noe er det vel om jeg også tar med utvalget i hagen til mor.

    SvarSlett
  7. Fantastisk! Tuen takk for en vel utført kjempejobb :-)

    SvarSlett
  8. Tusen takk for jobben! Formidabel innsats!! *bøyer meg i støvet*
    Merete

    SvarSlett
  9. Takt, takk :-) Sier takk for tilbudet om frikort på planter, men akkurat nå har jeg mer enn nok, både til egen hage og antakelig en del til shopen også, hvis jeg får alt dette til å gro opp.

    SvarSlett
  10. Å, FOR en jobb! Jeg er imponert. :)

    SvarSlett