mandag 18. april 2011

En perfekt start på påskeferien

Etter de siste 2 ukers småstress med mottak av importplanter, pakking av importplanter, sending av importplanter, utlevering av importplanter og til slutt potting av mange hundre importplanter, var det deilig å kunne ta lang påskeferie. Lørdag, søndag og i dag er brukt i hagen, fra tidlig formiddag, til sen ettermiddag/kveld. Endelig har jeg fått tid til å rydde i bedene, legge litt planer for hva som skal plantes hvor og ikke minst, nyte de tidlige vårblomstene som er i full gang med blomstershowet.

2011-04-10 18-46-55 - IMG_2390

2011-04-17 18-35-02 - IMG_2491

Det så slett ikke vakkert ut, når snøen forsvant for et par uker siden. Hver ettermiddag er det synet til venstre som har møtt meg :-( men det har ikke vært tid til å gjøre noe med det før nå. Lørdag derimot, var tiden moden. Hagemøblene ble funnet fram, klesvasken hengt på snora og bikinioverdel, saks, rive og spade funnet fram. I kveld kan jeg lene meg tilbake og nyte vissheten om at alle bed på framsiden av huset er ryddet og de spirende plantene får lys og luft, til å fortsette sin ferd opp og fram. Nå gjenstår fjellhagen på andre siden og drivhushagen, før jeg kan bevilge meg å begynne med flytting og planting. Det ER fristende å tyvstarte litt med plantingen allerede nå, men jeg har bestemt meg for at alt skal være ryddet og pent, før jeg putter en eneste plante i bakken.

Jeg slutter aldri å imponeres over plantenes vekstkraft og ikke minst, hastigneten, fra dvalestilstand, til blomstrende plante. Her er noe av det jeg foreviget i løpet av helga. Alle blidene er tatt med mitt lille kompaktkamera, Canon ixus 100 IS. Slett ikke dårlig av et kompaktkamera synes jeg.

asarum_hasselurt_blomstasarum_hasselurt_blomst_macro

Hasselurten har jeg aldri før sett i blomst. På avstand er det egentlig vanskelig å se at det er en blomst. Jeg trodde først det var et bladskudd. Ikke direkte imponerende, men faktisk ganske vakker, når man kommer litt innpå.

corydalis_george_baker

Corydalis George Baker tror jeg var en “Jensenplante” fra i fjor. Bare 6-7 cm. høy står den der og blomstrer. Liten, men slett ikke sjenert, står han der og lyser i et ellers ganske tomt bed. Jeg trodde jeg hadde en blå Corydalis i dette bedet, men den finner jeg ikke igjen. Muligens husker jeg feil farge. Det er fort gjort å gå litt i ball blandt alle disse plantene ;-)









cyclamen_coum

Denne kjøpte jeg fra en fellesimport på Hepaticaforumet i fjor. Jeg hadde egentlig liten, eller ingen tro på at den ville komme igjen i år. Regnet som en selvfølge at den ikke ville klare klimaet her. Men så fail kan man altså ta. En bitte liten blomst og 2-3 knopper på vei. Blomsten har stått i et par uker allerede og var det absolutt første som blomstret her i hagen i år. Knoppene må ha ligget klare under snøen og bare ventet på å få slippe fri.






iris_reticulata tystbast.

Iris Reticulata og Tystbast/Daphne er også et syn i disse dager. Jeg burde nok tatt bilde av Irisene i sollyset, men de er da vakre allikevel, selv om fargen ikke kommer helt godt fram i kveldslyset.Tystbasten vokser nærmest vilt i distriktet her og noen planter har også forvillet seg inn i min hage :-) Disse blomstene er fra en jeg forsøker å stamme opp. Det tar tid og jeg må nok være litt hard med saksa for å få det til, men det er absolutt verd et forsøk.

sanguinaria_canadensissanguinaria_canadensis_macro

Blodrot, eller Sanguinaria canadensis, fikk jeg en liten rot av fra Bina for noen år siden. Den var med på flyttelasset for 2 år siden og har begynt å gjøre litt mer utav seg nå. De første par årene hadde den 1-3 blomster, men i år er den lille tua virkelig flott. Jeg fikk en fyllt variant av Ståle i fjor også, men den ser ikke ut til å ha klart seg. Foreløpig finner jeg den ikke igjen, men det er fortsatt håp. Snøen lå ganske lenge der jeg plantet den, så den er forhåpentligvis bare litt senere enn denne.

Fortsatt har vi 7 hele dager igjen av påskeferien, som i hovedsak skal tilbringes hjemme, rundt husveggene. I morgen er planen å ta med motorsaga en runde på tomta. Her er mye kratt og lauvskog og ikke minst “hareposter” nede ved veien, etter at veivesenet har vært på ferde med rydding av kanter. At ikke de kan gjøre det LITT pent. De slår bare ting ned, slik at det blir stående meterhøye stubber, fulle av flis og knekk. Resten av stammene ligger strødd, i en like dårlig forfatning. Her må det skjæres med hard hånd.

1 kommentar:

  1. Nydelige blomsterbilder ,den haselurten er jo flott når en ser den så nærme.
    Vi får håpe på masse sol og vårvarme i påsken,
    ha en fin dag Marit.

    SvarSlett