mandag 1. februar 2010

BRRRRR så j....lig kaldt

Nå er det nok synes jeg. For det første, skal det ikke snø når det er under 10 minus ute. I helga har det vært kaldt, samtidig som det jevnt og trutt har drysset snø fra himmelen :-( Ingen store mengder dog, men noen cm. har det blitt. Nå er det riktignok blitt klarvær og sola kommer snart fram, men temperaturen har igjen sunket til -15 :-O På Svalbard har de -2 sa de på P4 i morges. Er det på Svalbard den globale oppvarmingen har havnet? Vi har i hvert fall IKKE merket noe til den i vinter.

Vi skriver 1. februar 2010, men foreløpig er det lite eller ingenting som tyder på at det snart er vår. Jeg begynner å bli grådlig lei av snø, kulde og glatt føre. De eneste vårtegnene jeg ser, er de jeg skaper selv. I stuevinduene står det masse potter med spirer av Brugmansia, Asarina og Surfinia. Ingen spirer i pottene med Blodbeger ennå, men jeg har ikke gitt opp håpet.

Drivhuset har i hvert fall fått ilddåpen med denne vinteren. Så langt går det nogen lunde greit med temperaturen. Litt for kaldt nede ved gulvet innimellom og jeg har ikke tort lede av strømmåleren etter den siste måneden ;-) men jevnt over er det 5-8 grader der inne. Noen planter ser litt pjuske ut og må nok klippes en del tilbake, men jeg tror de aller fleste fortsatt lever.
Nå har jeg fått ordnet meg varmtvannsbereder via noen kjente, så til sommeren får vi prøve å få på plass gulvvarmen.

Venter fortsatt i spenning på frø fra både STA og Konnassörsklubben. Har tydeligvis vært litt kluss med frøfordeling og utsending fra STA i år og det er en del missnøye på forumet der. Jeg forholder meg rolig og har valgt å støtte de frivillige som nedlegger masse tid og arbeid med frøene. Får jeg ingen frø, blir jeg ikke hverken fattigere eller rikere av de 80 kronene jeg har betalt. Håper bare systemet blir kvalitetssikret og forbedret før neste frøliste sendes ut.

OBS nå kom jeg plutselig på at jeg har 3 kasser med stauder stående i kjelleren. De har stått en uke inne nå. Kanskje på tide å få satt dem ut i kulda. Får hive dem ut i garasjen først. Der er det ikke så mange kuldegradene, så de kan stå der til været blir litt snillere :-)

2 kommentarer:

  1. Drivhus høres veldig deilig ut! hER i min mikro hage er det desverre ikke plass, men drømme er jo lov - så at biltema hadde en veggsak jeg kunne prøv... Gleder meg til ny hagesessong - her er det alle overvintrererne som snart skal vekkes til live, men vi må nok vente til etter vinterferien... Da blir det fult i stua!!!
    HIlde

    SvarSlett
  2. Iskaldt i Bergen og gitt! Masse snø som ligger og ligger (på 9 uken)og ingen tegn til vår ute! Men også hos meg spirer det litt ihvertfall! Har sådd en del, b.l.a brugmansia og blodbeger jeg og, men her er det eneste som har begynt å spire faktisk blodbeger. Etter bare 1 uke.
    :-) Skal bli vidunderlig med vår!!! :-)

    SvarSlett