søndag 21. februar 2010

Vinterlig statusrapport

Det ser ikke ut til at vinteren skal slippe taket med det første, men det er ting i drivhus og planterom som tilsier at det nok blir en blomstrende vår og sommer i år også.

imageEtter helgens snøstorm var det ikke lett å komme fram noe sted, men drivhuset måtte inspiseres, så i ettermiddag iførte jeg meg mitt nye favorittplagg, varmedressen og tok med meg bikkja ut en tur. Det var ikke brøytet opp til radartårnet og det var en utfordring bare å forsere brøytekanten. Jeg har aldri før sett en rottweiler hoppe som en kenguru, men Zeico lignet mest på det der han bakset seg fram i en halvmeter snø.

Heldigvis ligger drivhuset slik til at det meste av snøen blåser av taket. Kun den øverste delen av taket som var i behov av måking, men når jeg først var i gang dro jeg ned det meste. Det var ikke helt problemfritt å komme til i all løssnøen, men ved hjelp av kosten, fikk jeg det til. Var redd for å bli sittende fast et par ganger når snøen rakk meg til livet. Den eneste fordelen jeg ser med all snøen akkurat nå, er at den isolerer godt langs veggene på drivhuset. Før jeg begynte å rote rundt der i dag rakk snøen nesten helt opp på sideveggene.

imageimageInne i drivhuset er det planter av varierende kvalitet. Noen er nok døde, mens andre viser klare tegn på at det er blitt lengre og lysere dager og at temperaturen tross alt har vært grei gjennom kuldeperiodene. Det er knopper på et par av plantene allerede. Dette er en Brugmansia Arborea. En frøplante fra 2008 med små hvite blomster.
Bare temperaturen stiger litt nå, skal jeg fjerne den innvendige bobleplastveggen, slik at jeg får litt mer armslag og kan begynne å gjøre litt i drivhuset. Slik det er nå, med bare 1/3 oppvarmet, får jeg ikke gjort annet enn å inspisere og skvettvanne litt ved behov.

imageZeico er den eneste her i huset som virkelig liker vinter og snø. Her har han funnet en diger isklump som han koser seg med i drivhuset. Denne bar han med seg opp til huset etterpå og var rimelig fornærmet da han ikke fikk ta den med inn :-O

 

 

 

 

image I kjelleren begynner det å bli trangt om plassen allerede. Brugmansia stiklinger, en del større Brugmansia, Fuchsia m.m.m. tar sin plass. Jeg trenger noen dager med litt varmegrader, slik at jeg kan få flyttet en del ned i drivhuset. Da får jeg frigitt en del plass til såpotter og prikleplanter. Priklet ett brett med Blodbeger i går, men det var jo bare 1 av 4 såpotter. Asarina scandens bør prikles snart og hvis alt går etter planen, spirer flere potter med Flittig Lise i løpet av noen dager.

 

 

Konklusjonen så langt er at jeg neppe får fritidsproblemer utover seinvinteren og våren. Det er alltid noe som skal vannes, prikles, pottes om eller stikkes, og jeg har fortsatt mange poser med frø liggende, som skal såes i drivhus og planterom, bare vi kommer LITT lenger utpå.

imageJeg lurer bare på pm jeg noen gang får se igjen alle staudene og rosene mine :-\

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar