tirsdag 26. januar 2010

Det våres både ute og i vinduskarmen :-)

I dag var første morgenen jeg har registrert en liten lysning på himmelen når jeg kjørte på jobb :-) Dagen er blitt halvannen time lenger siden vintersolverv og det begynner å merkes, særlig om ettermiddagen synes jeg. Deilig at det fortsatt er litt dagslys igjen når jeg kommer hjem, selv om det ikke akkurat frister å være så mye utendørs ennå ;-)

I stuevinduet begynner det så smått å røre seg i et par av pottene med Brugmansiafrø. 8 dager fra sådd til livstegn er ikke så verst. I de øvrige pottene er det fortsatt dødt og stille. Frøene fra både Asarina og Surfinia er noen år gamle, så det blir spennende å se om det er spireevne igjen i det hele tatt.

Søndag og mandag sådde jeg drøyt 60 potter med forskjellige staudefrø, som skal ha stratifisering. Nå står de på planterommet, i påvente av å bli kastet ut i kulda. Nå er det jo plutselig blitt kaldt igjen, så jeg vurderer å sette dem i garasjen til å begynne med og så grave dem ned i snøen nede ved drivhuset, når det blir litt mildere vær. Undervanningsbrettene jeg fikk av gubben til bursdagen min var flotte til å sette kassene oppi, slik at pottene fikk trukket vann :-) Burde vel hatt et par bilder, men så langt har jeg ikke kommet.
Nå skal jeg bruke undervanningsbrettene på planterommet, fram til jeg skal begynne å bruke drivhuset mer aktivt i mars måned. Da må jeg ha dem ned i rammene hvor de skal stå. Tror nok jeg må investere i noen flere av disse brettene. De er jo kjempefine å bruke på hyllene i planterommet :-)

I går sendte jeg en bestilling til T&M på litt tomat, agurk og noen sommerblomster, Impatiens og Petunia må jeg jo ha. Det ramla visst med noen Cyklamen også er jeg redd ;-)
Fortsatt ingen frø fra STA, men nå er de visstnok snart i mål med ønskelistene og mye skal allerede være sendt avgårde.

Jo da, det livner til i både frøpotter og såfingre og snart er det vår!!

2 kommentarer:

  1. Jeg venter også på frø fra STA. SRGC kom i går, så nå skal jeg igang med det som skal stratifiseres.

    SvarSlett
  2. Jeg har også undervannsbrett, noen riktig digre noen, og makan til genial tidsbesparing da. På med ei bøtte og ferdig med saken :) skulle gjerne hatt noen flere som var mindre for de plantene som skal ha mer personlig service, men det er jo ikke plass til flere der hehe, og jeg skal jo ikke så så mye heller.. dobbelhehe ;)

    SvarSlett