onsdag 26. oktober 2016

Brugmansia Maya, en variegert favoritt


Blomsterform: Enkel
Farge: Aprikos/hvit
Blomsterstørrelse: 20-25 cm.
Duft: Kraftig
Vekst: Kraftig
Bladverk: Blågrønt, variegert
Insekter: Ingen angrep så langt
Opprinnelse: ukjent
Overvintring: Lyst og kjølig eller mørkt og kjølig.






Brugmansia Maya kjøpte jeg fra Skavkulla handelsträdgård sommeren 2005. Den var feilmerket og ble egentlig kjøpt som Vienna Silverstar. Jeg lærte etterhvert at det ikke var riktig. Vienna Silverstar finnes i veldig få eksemplarer, da den er vanskelig både å dyrke og å formere.

Maya har vist seg å være en stabil blomstrer og gir noen fantastiske blomstershow, gjerne flere ganger i løpet av sesongen. Blomstene er hvite når de åpner seg og endrer farge mot mer fersken/aprikos når de modnes. I kjølig vær får blomstene mindre farge, enn i varmt vær.
Det variegerte bladverket er dekorativt i seg selv og planten er et blikkfang også når den ikke blomstrer.

Har ikke hatt angrep av hverken spinnmidd eller lus hos meg. Noe gnaging fra larver og saksedyr, men vesentlig mindre enn på en del andre Brugmansia

Enkel å ha med å gjøre og stiklinger setter lett røtter.

Bør stå litt lunt, da jeg har observert at de hvite kantene på bladene lett blir skadd av mye vind.

Flere bilder av Maya

Stikling av Maya

En "sport" på Maya. Denne er det så lite grønt i at den neppe vil være levedyktig på egen rot. Derfor lar jeg den være på morplanten, fram til jeg ser litt hvordan den utvikler seg

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar