onsdag 26. oktober 2016

Brugmansia Angels Fantasy


Blomsterform: Dobbel
Farge: Hvit
Blomsterstørrelse: ca. 40 cm.
Duft: Kraftig og nydelig
Vekst: Moderat, buskete
Bladverk: Friskt grønn, lett hårete
Insekter: Lite angrepet så langt
Opprinnelse: Anne Kirchner-Abel
Overvintring: Lyst og kjølig eller mørkt og kjølig.



En av veldig mange "Angels"-hybrider som er krysset fram av tyske Anne Kirchner-Abel. Hun står bak en mengde spektakulære doble/fylte Brugmansia, som alle har fått navn med "Angels...."
Jeg har hatt Angels Fantasy i snart 10 år nå. Blomstene er dobble og det ser ut som om en blomst vokser ut av/er puttet inn i den andre. Frisk og fin plante som ikke har vært særlig angrepet av insekter. Den har vokst sakte og har så langt ikke kommet med de lange skuddene jeg helst vil ha til stamme på mine planter. Den vokser mer som en busk. Blomstrer flott i perioder, men tar litt pauser for å vokse og danne nye knopper. Morplanten døde for meg, en vinter, for noen år siden, men nå har jeg klart å drive fram en ny plante, fra en liten pjuskete stikling jeg hadde igjen. Den er dog ikke så stor ennå

Er ikke av de enkleste å få røtter på.

Angels Fantasy sett ved siden av en standard enkel hvit Engletrompet. Litt forskjell i størrelse :-)
Flere bilder av Brugmansia Angels Fantasy

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar