søndag 24. oktober 2010

Sesongavslutning

Det er liten tvil om at vinteren er på vei. Netter med temperaturer ned på –7, kald klar himmel og årets første snø, er tydelige tegn på at hagesesongen er over.

Sist helg tok jeg den siste sjauen nede ved drivhuset. De siste utvalgte plantene fikk komme i hus, mens 60-70 Brugmansia og noen små fuchsia endte som “edelkompost”. Det var en tøff jobb å velge ut, men jeg gjorde meg hard og valgte i første rekke på plantenes vekstform. I hvert fall blant de som ikke har blomstret ennå. Det å ta inn alt var ikke noe tema i år. Jeg har valgt å ikke ha noe særlig Brugmansia i kjelleren, for å frigjøre plass til sommerblomster og stiklinger utover våren. Dermed MÅTTE jeg redusere antall planter, for i det hele tatt å få plass i drivhuset.

2010-10-16 15-29-02 - IMG_2225

Litt brutalt kanskje, men må man så må man. Jeg har fortsatt mer enn nok planter og burde nok ha kastet ennå flere, men det er jo lov å håpe at noen av dem dør i løpet av vinteren ;-) Alt som skal inn, er inne og vinteren kan for så vidt komme for min del.

På tirsdag kom pakke med 3 stk. Cypripedium. Disse plantet jeg umiddelbart, sammen med de 3 jeg hadde fra før av. På lørdag kom endelig deler av bestillingen fra RarePlants. 7 Trillium og noen Iris Catherine Hodkins. Snøen som kom på torsdagskvelden ligger fortsatt her ute, men jeg håper det er mulig å komme litt ned i bakken, slik at jeg kan få disse i jorda i løpet av et par dager. Jeg venter fortsatt på noen planter, men disse regner jeg med at jeg blir nødt til å potte opp og sette i garasjen over vinteren, hvis ikke de kommer i løpet av en uke eller 2.

Liste over hva jeg har fått og hva jeg venter på:

Fått: Trillium sulcatum, T. rugelii x vaseyi, T. flexipes white, Trillium Collection bestående av Luteum, Grandiflorum, Catesbaei, Recurvatum og Cuneatum, Iris catherine hodkins, Cypripedium Ventricosum pastel, Cyp. sabine pastel og Cyp. Ulla Silkens

Venter på:Trillium grandiflorum snowbunting, Anemone Nemorosa viridescens, Anemone Nemorosa Royal Blue, Anemone Nemorosa Vestal.

Disse bestillingene er i hovedsak lagt inn med tanke på mitt planlagte woodland. Sammen med en del Rhododendron, noen flere Trillium, Anemoner, bregner, Hosta m.m. som jeg allerede har, skal de danne starten. Foreløpig har jeg plantet litt her og der, på vent, fram til jeg får hjelp til å klargjøre skogbunnen der de skal plantes endelig. Neste år kanskje :-)

I kjelleren har jeg så smått begynt å sette stiklinger av Brugmansia. Noen blir det mange av, mens det bare blir noen få av andre. Ikke alle plantene som har vokst så godt at jeg ville klippe noe større av dem ennå. Mulig jeg må stusse litt på noen utover våren, men det gjenstår å se.

Nå tror jeg huset skal prioriteres i noen dager. Nå som vi er mer inne er det jo trivelig å ha det ryddig og rent i krokene. Husarbeid har ikke akkurat 1. pri. gjennom sommeren ;-)

1 kommentar:

  1. Godt gjort at du orker å kaste det som er overskudd. Ikke lett det der, men det må jo til. Plantene kan jo fort ta overhånd.
    Jeg holder meg jo fremdeles hard, og overvintrer ikke planter i det hele tatt.

    SvarSlett