torsdag 11. november 2010

Litt bloggtørke i vintermørket

Det skjer ikke så mye hagerelatert nå i november. Ute er bakken dekket av noen cm. snø og i morges viste gradestokken i bilen -11,5 da jeg kjørte på jobb :-\ Heldigvis har temperaturen steget en del, men varmegradene de lovet i kveld har uteblitt, selv om det har skyet over. Mistenker at det varslede regnet vil komme i fast form og legge seg oppå det hvite som ligger her fra før av. Dette er i hvert fall ikke hagevær, for en godværshager som meg ;-)

For å døyve rastløsheten har jeg tatt fram langtidsprosjektet mitt. Juleduken ble påbegynt for flere år siden, men så lenge jeg broderer bare noen uker rundt jul hvert år, tar det nok mange år før den blir ferdig. Hvis jeg holder samme tempo som til nå, er den kanskje ferdig i 2015
Jeg lette lenge for å finne mønster til en stor juleduk, men jeg fant aldri noe som var akkurat slik jeg så for meg. Dermed endte jeg med å komponere min egen, utifra 2 forskjellige små bilder fra Eva Rosenstand. Det blir i hvert fall en duk ingen andre har maken til :-) Men jeg skal tilstå at jeg angrer litt på at jeg gjorde den såpass omfattende. Den ytterste kanten har, i tillegg til de rette strekene, mengder av kristtornmotiver fordelt jevnt langs kanten. Det hadde nok vært enklere med bare den rette kanten, men det er for sent å angre nå. Bare å følge opp det jeg har begynt på ,-) Vurderer å strø noen gullstjerner, maken til de som er i julehjertet rundt omkring også, men de tror jeg IKKE jeg skal begynne med før jeg ser hvor lei jeg er innen jeg er ferdig med det andre.

HELT plantetørke er det dog ikke. I kjelleren står brett på brett med Brugmansiastiklinger og en del Fuchsia stiklinger under plantelys og i drivhuset er det faktisk fortsatt noen Brugmansia som blomstrer, selv om temperaturen der tidvis er faretruende nær 0 grader. Heldigvis ikke noe som krever stor innsats nå. Det meste klarer seg selv, bare jeg passer på stiklingene med litt vann av og til.

Nå blir det håndarbeid, jobb og sosialt samvær som har hovedfokus fram mot jul. Vennebesøk i helga, Stavangertur om et par uker, frøpakking med staudeklubben, julebord, juleforberedelser og plutselig er vi der at sola snur og dagene,sakte men sikkert blir lengre. Da er det på tide å finne fram frøposer og jord og begynne forberedelsene til en ny hagesesong :-D Ingen grunn til å sitte og deppe over at det er vinter. Før vi rekker å snu oss går det mot vår og sommer igjen.

4 kommentarer:

  1. Du får en kjempefin juleduk når du en gang blir ferdig. Jeg er mektig imponert!

    SvarSlett
  2. Det er håp - her er det 4 varmegrader nå. Og regn, med litt hagl i. Og masse vind. Regner ikke med at det er hvitt når jeg våkner i morgen :-) Vi bor da i syden!

    Flott juleduk - det blir en juletradisjon i seg selv å sy sånne duker. Jeg har også noen evighetsprosjekter. En er så gammel at den er i brunt og oransje - alternativ julebrikke fra tidlig 80-tall. Jeg skal være uheldig om den noensinne blir ferdig...

    SvarSlett
  3. Det var en juleduk etter mitt hjerte. :)

    SvarSlett
  4. For en nydelig duk!
    Men, guri meg, for en jobb!
    Det kommer til å bli en høytidsstund når du kan ta den i bruk, og ikke bare fordi det er i julen den skal brukes, men fordi du har jobbet sånn med den, og fordi den er så vakker.

    Ønsker deg en fin helg!

    Klem fra Bente

    SvarSlett