lørdag 9. oktober 2010

Ferdig isolert og klart for innflytting

Det er ingen vei tilbake. Høsten er her og vinteren kan være like om hjørnet. Foreløpig er det ingen frostskader på utoginnplantene, men det er nok bare et tidsspørsmål før det skjer. Værmeldingen "truer" med klarvær den kommende uka og erfaringsmessig betyr oktober og klarvær, nattefrost :-(

I dag har jeg fått på plass bobleplasten i drivhuset. Dobbelt lag over 2/3 av drivhuset. Dermed er det bare å få inn plantene, så er jeg klar for vinteren. Mangler fortsatt noen deler til gulvvarmen, men håper gubben rekker å få det på plass før frosten setter inn for fullt. Hvis ikke må jeg klare meg med vifteovnene denne vinteren også. Vi har allerede hatt et par morgener med is på bilvinduene her (var heldigvis mens vi var på ferie) men som sagt, ingen skader på plantene foreløpig :-)

Impatiens og Hosta er helt tydelig ferdige for i år, mens andre planter fortsatt strutter av livslyst og tydeligvis ikke har forstått at det er på tide å forberede seg på vinter og frost. Den ene Romance rosa står med 10-12 kraftige nye skudd og flotte knopper, Aconitum charmicaelii blomstrer for fullt nå. Noen høstasters, Gentiana sino ornata og Tidløs har også sin glanstid i disse dager. Får prøve og få tatt noen bilder i morgen. I dag holdt jeg på så lenge i drivhuset, at det var for dårlig lys til å ta bilder, innen jeg kom opp til huset igjen.

I år, som i fjor, er jeg ikke hagelei, men de tydelige høsttegnene, sammen med lave temperaturer og korte kvelder, gjør sitt til at det ikke er like trivelig å holde på ute om kveldene. Er ikke så mye jeg rekker etter jobb, før mørket gjør det umulig å holde på i hagen.

Som jeg helt sikkert har sagt, til det kjedsommelige, jeg liker IKKE høst og vinter :-(

1 kommentar: