søndag 4. oktober 2009

Hvordan i svarte ble det SÅ mange Fuchsia

Jeg har brukt deler av helgen til å klargjøre hagen for vinteren. Det innbefatter å bære inn så og si alle Fuchsiaene og stable midlertidig i hyllene i planterommet. Nå gjenstår en kjempejobb med å klippe ned, men jeg vurderer å vente med det til i vinter en gang. Nå tror jeg bare de skal få stå der å visne ned. Det er fortsatt 11 dager før jeg kan få svar på søknaden om oppsetting av drivhus, så det er ingen vei utenom. Plantene må inn i kjelleren i første omgang. Får vi ja, trenger vi nok et par uker på å få isolert, støpt og montert. I tillegg er det jo litt strøm o.l. som også må på plass.

Når plantene står ute, spredt litt her og der i hagen, virker det ikke så mye. Først når jeg begynte å bære inn forstod jeg at Fuchsiasamlingen, takket være Ragnhild ;) har økt betraktelig siden i fjor. I tillegg til alle de jeg fikk av henne i sommer, har jo også de gamle blitt større og flere (man kaster jo ikke stiklinger som er til overs) ;) Jeg har ikke hatt opptelling og jeg har heller ikke klippet noe ned ennå, men bildet taler vel for seg selv. Fortsatt står det 2-3 store oppstammede igjen ute.

En del av plantene måtte pottes opp, etter å ha stått plantet i bed og i samplantinger. Jeg fikk god hjelp til den jobben :) Du skal lete lenge etter en mer selskapssyk og kosete "hjelper" ;) Jorden må smakes på, pottene må undersøkes og helst veltes og mamma må helst ikke være lenger unna enn at han kan ligge på føttene mine.


Etter 3-4 netter med lett nattefrost og hvitrimet bakke om morgenen, melder de heldigvis litt mildere den kommende uka. Jeg har fortsatt ca. 140 potter med Brugmansia stående ute. Noen av dem en del frostbitt, men de fleste har faktisk klart seg veldig bra og blomstrer fortsatt. Cannaene står fortsatt i blomst og georginene blomstrer ennå, selv om de også er litt merket av frosten. Drøyer i det lengste før jeg tar inn noe mer nå og håper værmeldingen er riktig for dagene framover. I verste fall blir jeg vel springende og bære potter i snøføyke :-t

I tillegg til å bære potter har jeg i dag røsket vekk et halvt tonn med Cordyalis Luteum og en prestekragesak som hadde tatt helt overhånd i staudebedet. Nå er det faktisk plass til en del av staudene som fortsatt står i kasser ved husveggen. Får satse på noen fine ettermiddager til uka. Kanskje jeg kan klare å få en del av plantene i bakken før vinteren i hvert fall.

2 kommentarer:

  1. Håper virkelig du får opp drivhuset ditt, for her var det mange som trengte et overvintringssted... Da er det ikke så mange hos meg, men heller ikke store plassen - har flyttet inn knoller i dag, så nå er vakekjellerne full med georgine røtter... Hva gjør man ikke for disse blomstene?
    HIlde

    SvarSlett
  2. Ja, det er underlig hvordan det hoper seg opp. Nesten helt uten at man merker det... :)
    Håper du snart får drivhuset opp og i drift.

    SvarSlett